Patientkommunikation

<< Klik for at se indhold >>

Patientkommunikation

Bemærk! Dette modul er et pilotprojekt, og er derfor ikke ude hos alle klinikker endnu. Se vejledning til administration i det gamle værkøj 'e-admin' her.

 

Administrationsmodulet til patientkommunikation (gennem E-service) åbnes i topmenuen under Opsætning > Patientkommunikation.

Indstillingerne er opdelt i to faner, sorteret efter hvorvidt de relaterer sig til klinikken eller konkrete behandlere.

 

Fane: Klinik


Sæt flueben ved 'Opret link på sundhed.dk', hvis der skal oprettes en link til aftalebogen.dk og emailkonsultation.dk på sundhed.dk.

Angiv evt. klinikkens webadresse i feltet 'Hjemmeside'.

 

Online patientoprettelse:

Alle kan oprette en bruger på aftalebogen.dk og emailkonsultation.dk. Samme bruger kan anvendes til at logge ind på begge sider.

Dog kan klinikken bestemme, hvorvidt en person selv kan knytte deres bruger til klinikken, og dermed anvende klinikkens e-service, samt om lægen skal godkende tilknytningen. Der er følgende muligheder:

Ingen online selv-oprettelse:

oPatienten vil ved oprettelse se en besked om, at de ikke selv kan tilknytte sig klinikken. I stedet skal klinikken stå for at tilknytte patienten. Dette gøres ved at åbne patientens journal i EG WinPLC og klikke på <Tildel kodeord> under E-services i funktionsmenuen. Herved åbner en administrationsside med mulighed for at klikke på <Tilknyt klinik>. Bemærk, at patienten skal have oprettet en bruger i forvejen.

Online selv-oprettelse med læge-godkendelse:

oPatienten kan anmode om at blive tilknyttet klinikken ved oprettelse. Her får lægen en besked i Kommunikationsstatus under E-mailtilmeldinger med mulighed for at sende et aktiveringslink til patienten.

Online selv-oprettelse uden læge-godkendelse:

oPatienten kan selv tilknytte sig klinikken ved oprettelse, og vil automatisk få tilsendt et aktiveringslink til at bekræfte tilknytningen. Lægen får ingen besked om at patienten er tilknyttet klinikken på e-service.

 

Teksten, der skrives ved 'Info' vises som en fast information på klinikforsiden af emailkonsultation.dk og aftalebogen.dk.

Eksempel:

Aftalebogen infotekst eksempel

 

For online tidsbestilling og konsultation kan følgende indstillinger ændres:

Book kun efter 'Første ledige tid':

oHvis dette markeres, har patienten ikke mulighed for selv at vælge behandler, men skal blot vælge konsultationstype, hvorefter de første ledige tider hos alle behandlere, som udfører konsultationstypen, vises. Hvis patienten både skal kunne vælge en specifik behandler og få præsenteret tider for den første ledige behandler, skal feltet ikke markeres.

 

Book kun efter konsultationstype:

oHvis dette markeres, skal patienten først vælge konsultationstype, og bliver herefter præsenteret for ledige datoer, hvor konsultationstypen udføres. Når der vælges en dato, vises ledige tidspunkter inklusiv hvilken behandler, der vil udføre konsultationstypen på tidspunktet.

oI Aftalekalenderens indstillinger er det muligt at tilpasse de forskellige konsultationstyper, som kan vælges på aftalebogen.dk. Læs hvordan i afsnittet Online - konsultationstyper.

 

Hvorvidt aftaler skal oprettes automatisk i Aftalekalenderen, når patienten booker tiden på aftalebogen.dk

 

Maksimal længde på e-kons beskeder fra patienten (i antal karakterer).

 

Om patienten kan uploade et stambillede på emailkonsultation.dk.

 

Fane: Behandlere


Her vises en liste over klinikkens behandlere.

 

Ud for hver behandler kan der fremtræde en række ikoner. Hold musen over et ikon for at læse, hvad ikonet betyder.

Patientkommunikation ikon brev (brev) = Denne bruger kan modtage e-mailkonsultationer.

Patientkommunikation ikon ur (ur) = Denne bruger kan modtage tidsbestillinger.

Patientkommunikation ikon medicinbeholder (medicinbeholder) = Denne bruger kan modtage receptfornyelser.

Patientkommunikation ikon rødt A (rødt A) = Advarsel: Denne bruger har tidsbestilling aktiveret, men har ikke en kalender sat op til at synkronisere med aftalebogen.dk.

Patientkommunikation ikon rødt E (rødt E) = Advarsel: Denne bruger har ikke en e-service bruger, og disse indstillinger vil derfor ikke have effekt. Det er ikke muligt at redigere i indstillingerne. Der kan oprettes en e-service bruger til behandleren gennem e-admin. Læs hvordan i afsnittet Administration i e-admin under 'Brugerinfo'.

 

Klik på et navn for at se/ændre indstillinger for denne behandler:

E-mailkonsultation, tidsbestilling og receptfornyelse kan til-/fravælges for behandleren. Det har betydning for, om patienten kan se og vælge behandleren på aftalebogen.dk og emailkonsultation.dk.

Til hver af de tre funktioner kan der indtastes autosvar, som automatisk sendes pr. e-mail til patienten, når patienten hhv. sender en e-mailkonsultation til behandleren, bestiller en tid hos behandleren og anmoder om receptfornyelse hos behandleren.

For e-mailkonsultation kan det angives om patienten kan vedhæfte billeder til e-mailkonsultationer med behandleren.

For tidsbestillinger kan følgende indstillinger ændres:

oDeltag i 'Første ledige behandler': Hvis der sættes flueben her, indgår behandleren i den gruppe af behandlere, som på aftalebogen.dk hedder 'Første ledige behandler'. Hvis patienten vælger valgmuligheden 'Første ledige behandler' (frem for en specifik behandler) og dernæst vælger konsultationstype, præsenteres de første ledige tider for alle gruppens behandlere, som udfører den konsultationstype. Dette forudsætter, at der ikke er sat flueben ved 'Book kun efter 'Første ledige tid'' og 'Book efter konsultationstype'.

oKommentar: Angiv om patienten kan skrive en kommentar til tidsbestillingen hos behandleren, samt om kommentar påkræves.

oMin/maks dage til aftale: Sæt grænser for, med hvor kort varsel patienten kan booke en aftale hos behandleren, samt hvor mange dage frem i tiden, der kan bookes.