<< Klik for at se indhold >> Patientudtræk |
Opdateret 11-04-2025
Funktionen Patientudtræk giver mulighed for at definere en række kriterier, som anvendes til at udtrække en afgrænset gruppe af patienter.
Åbn Patientudtræk ved at klikke i topmenuen på Statistik > Patientudtræk.
Modulets opbygning
I venstre side af vinduet fremgår alle de filtre, der kan anvendes til at sammensætte udtrækket. Tilføj et filter ved at klikke på det.
Filtrene er inddelt i ´Stamdata filtre´ og ´Andre filtre´. ´Stamdata filte´ kan kun tilføjes én gang pr. udtræk, mens de ´Andre filtre´ kan tilføjes flere gange pr. udtræk.
I midten af vinduet fremgår de filtre, som er tilføjet til dannelse af det aktuelle udtræk. Hvis et filter er rødt, mangler der at blive udfyldt søgekriterier på filtret. Hvis et filter er grønt, er der angivet tilstrækkelige søgekriterier.
Fjern et filter ved at klikke på det røde kryds i højre hjørne af filtret.
I højre side af vinduet fremgår en liste over de patienter, som lever op til søgekriterierne. Her vises også info om primær læge (som defineret på stamkortet) og patientens næste aftale i klinikken.
Listen kan printes eller overføres til en Excel-fil, der kan gemmes på PC'en.
Hvis der er flueben ved 'Autosøg', opdateres listen i takt med at filtre og søgekriterier ændres.
Den valgte opsætning for udtrækket kan gemmes med knappen <Gem som (F4)>. Navngiv opsætningen og klik på <Gem>. Herefter kan opsætningen tilgås med knappen <Hent (F3)>.
Populationsudtræk
Profilerne i populationsudtrækket er valideret af en lægefaglig referencegruppe, som har defineret inklusionskriterier for fremsøgning af bestemte patientpopulationer. I første omgang er én profil tilgængelig, men flere profiler forventes at komme til løbende.
I venstre side ses; 'Populationsudtræk'. Her vil alle tilgængelige udtræk/profiler ligge. Tilgængelige udtræk/profiler:
•OK 22-01, baseret på overenskomsten om almen praksis OK22.
Ved at klikke på profilen, vises en beskrivelse af inklusionskriterierne for profilen.
I højre side af vinduet vises en liste med de af klinikkens patienter, som opfylder kriterierne.
Få overblik over populationen
På listen over patienter fremgår som standard følgende informationer om patienterne:
•CPR-nummer
•Navn
•Primær læge (som defineret på stamkortet)
•Næste aftale i klinikken
Kolonnerne kan sorteres ved at klikke på kolonneoverskriften.
Hvis der findes en næste aftale i klinikken for en patient, kan patienten markeres i listen og klikke på knappen <Gå til aftale>. Her åbner ´Aftalekalenderen´ med aftalen markeret. Herved er det let at redigere aftalen og tilføje en tekst om, hvad der eventuelt skal følges op på ud fra populationsudtrækket.
For at få vist flere oplysninger om patienterne kan ´Detaljer´ vælges i fold-ud-menuen over patientlisten. Dette udvider antallet af synlige kolonner. Det anbefales at maksimere vinduet, så flere kolonner vises automatisk.
Ved hjælp af knappen <Kolonner> er det muligt at til- eller fravælge de kolonner, der ønskes vist i oversigten. Tilgængelige kolonner er defineret af den lægefaglige referencegruppe.
Bemærk! Hvis enkelte kolonner fremstår tomme, skyldes det, at der ikke findes nogen data at vise.
Eksporter udtrækket til excel
Udtrækket kan enten udskrives ved at anvende knappen <Print (F11)>, eller eksporteres til en Excel-fil via knappen <Excel (F12)>. Ved eksportering af udtrækket bliver patientens kontaktoplysninger automatisk tilføjet.