<< Klik for at se indhold >> MitID Erhverv - ofte stillede spørgsmål |
Opdateret 04-11-2024
MitID Erhverv har erstattet NemID medarbejdersignatur.
MitID Erhverv er den nye offentlige digitale erhvervsløsning til virksomheder, foreninger og myndigheder i Danmark.
Overgangen fra NemID til MitID Erhverv er begyndt, og det kræver derfor, at I tilslutter jer MitID Erhverv. I en overgangsperiode vil MitID Erhverv og NemID medarbejdersignatur køre sideløbende, hvorefter NemID lukkes ned.
Find al information på MitID Erhverv's hjemmeside her: https://www.mitid-erhverv.dk/startside/
Find mange flere ofte stillede spørgsmål her: https://www.mitid-erhverv.dk/support/
Ofte stillede spørgsmål (FAQ)
At skulle overgå fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv er ikke en beslutning vi i EG har truffet, ligesom det heller ikke er EG, der står bag MitID Erhverv. Det er Digitaliseringsstyrelsen, som står bag og skiftet gælder hele samfundet for at leve op til de stigende IT-sikkerhedskrav.
EG's ansvar i denne sammenhæng er at udvikle en integration til MitID Erhverv, så I kan logge ind med MitID Erhverv i EG WinPLC og få adgang til fx FMK - ligesom I har logget ind med NemID medarbejdersignatur indtil nu. |
Alle praktiserende læger som skal udstede medicin, lave henvendelser og andre opslag i systemerne, som kræver autorisation, skal skifte til MitID Erhverv.
For at få den bedst mulige overgang, vil du i en overgangsperiode fortsat kunne bruge NemID medarbejdersignatur sideløbende med MitID Erhverv. Det er derfor vigtigt, at du IKKE skaffer dig af med dit NemID nøglefil/nøglekort, før NemID officielt er helt udfaset.
Vær opmærksom på, at når du opretter dig på MitID Erhverv, og indtil NemID lukker ned, skal du både lave ændringer og nye brugeroprettelser begge steder.
Der er forskel på, hvad I skal gøre, alt efter jeres organisationstype. Find vejledningerne til overgangen her: https://mitid-erhverv.dk/tilslutning/ |
Overgangen til MitID Erhverv foregår i 4 trin.
1.Gør din organisation klar til MitID Erhverv. 2.Tilslut din organisation til MitID Erhverv. 3.Opsæt brugere og rammer for MitID Erhverv. 4.Aktivér brugere af MitID Erhverv.
Vi opfordrer kraftigt til, at I har udført alle 4 trin inden 30. juni 2023. Læs mere om hvordan I gør her: https://mitid-erhverv.dk/tilslutning/ |
Vær opmærksom på, at I skal vælge hvilket identifikationsmiddel jeres medarbejdere skal bruge for at logge ind. Det er derfor vigtigt at få en snak med jeres medarbejdere ift. hvad de og I ønsker. Der er 3 forskellige identifikationsmidler at vælge imellem, hvis ikke I kan bruge den typiske løsning, som er MitID app: MitID kodeviser, MitID kodeoplæser og MitID chip.
Se mere information om mulighederne her: https://www.mitid-erhverv.dk/info/id-midler/ |
Hvis du, i tilslutningen til MitID Erhverv, ikke har valgt at overføre brugerne fra NemID medarbejdersignatur, vil du og dine medarbejdere miste adgangen til Digital Post.
Adgang til Digital Post er tilknyttet det ID nr. (RID nummer), der er på din medarbejdersignatur. Hvis du i MitID Erhverv vælger at oprette en bruger på ny, vil brugeren blive betragtet som en ny medarbejder og derfor ikke have adgang til Digital Post. Dette gælder både for en rettighedsadministrator og for en medarbejder. |
Hvis I anvender NemID medarbejdersignatur i dag, kan I flytte alle jeres nuværende administratorer og brugere til MitID Erhverv.
På den måde beholder administratorer og brugerne de administratorroller og rettigheder, som de har i dag. Eksempelvis adgang til at indberette sygdom eller barsel, eller logge ind i Digital Post.
Hvis du, i tilslutningen til MitID Erhverv, ikke har valgt at overføre brugerne fra NemID medarbejdersignatur, vil du og dine medarbejdere miste adgangene.
Adgangene er tilknyttet det ID nr. (RID nummer), der er på din medarbejdersignatur. Hvis du i MitID Erhverv vælger at oprette en bruger på ny, vil brugeren blive betragtet som en ny medarbejder og derfor ikke have adgang til Digital Post eller NemRefusion. Dette gælder både for en administrator og for en medarbejder. |
Efter den 30. juni 2023 fortsætter NemID med begrænset drift og afvikles gradvist frem til den 31. oktober 2023. NemID lukker således helt ned d. 31. oktober 2023. Begrænset drift af NemID efter den 30. juni betyder blandt andet, at man efter denne dato ikke længere kan oprette nye virksomheder i NemID til erhverv, at supporten for NemID til erhverv ophører, samt at man ikke længere kan bestille nye nøglekort.
Derfor anbefales I kraftigt at flytte til MitID Erhverv inden den 30. juni 2023. Det giver jer tid til at sætte jeres organisation op i MitID Erhverv og få oprettet de brugere og eventuelle certifikater, I har brug for fremover.
Hvis ikke I er flyttet over til MitID Erhverv inden 31. oktober 2023, så kan I ikke længere logge ind nogle steder. |
Når du anvender dit private MitID, bruger du samme MitID (bruger-ID og identifikationsmiddel, fx MitID app), når du logger ind som privat person og erhvervsbruger.
Når du anvender et særskilt MitID, har du ét MitID til privatbrug og ét MitID særskilt til erhvervsbrug. Når du anvender et særskilt MitID, har du et særskilt bruger-ID.
Dine private data og organisationens data er altid adskilte. Lige meget hvilken løsning, du vælger. |
NemID og MitID har som sådan ikke noget med hinanden at gøre, så hvis du ikke kan finde information fra NemID, skal du kontakte NemID support her: https://www.nemid.nu/dk-da/faa_hjaelp_til_dit_nemid/
Du behøver ikke have NemID for at få MitID Erhverv. |