Sådan bruges overblikket

<< Klik for at se indhold >>

Sådan bruges overblikket

Opdateret 11-04-2025


 

Patientoverblikket


Patientoverblikket består af to skabeloner: Patientoverblik (1) og Patientoverblik (2). Disse er sammensat i tråd med Klinikkens Cockpit-projektet, så de giver et godt og generelt overblik over patientens situation.

 

Patientoverblik (1) og Patientoverblik (2) kan skræddersyes med de relevante moduler, der ønskes. Derudover er det muligt at tilføje egne faner til Patientoverblikket. Læs mere under Opsætning af overblikket.

 

Moduler


Flere forskellige moduler er tilgængelige i Patientoverblikket.

Modulerne kan udvides for at vise yderligere informationer. Dette gøres ved at klikke på ikonet i øverste højre hjørne af et modul, Patientoverblik - udvid et modul. Modulet åbnes herefter i et seperat vindue. Klikkes der på ikonet igen, lukkes modulet, og det vender tilbage til standardvisningen.

 

Det er også muligt at folde hele menuen ud ved at klikke på Patientoverblik - fold ud knap-ikonet.

 

Handlinger kan udføres direkte i de moduler, hvor et plustegn (+) vises. Ved klik på plustegnet er det muligt at indtaste nye analysesvar, oprette notater, redigere resuméet eller tilrette diagnosekortet - alt sammen uden at forlade ´Patientoverblikket´

 

Ud for hvert modul vises et tal, der angiver, hvor meget data der er registreret på patienten inden for det pågældende område. Dette giver et hurtigt overblik over eksempelvis medicinforbrug eller antal registrerede diagnoser.

 

Nedenfor gennemgås udvalgte moduler:

 

Aktivitet i klinikken: Her fås et overblik over hvor mange af de forskellige ydelser, der er udført på patienten. F.eks. hvor mange konsultationer, patienten har været til og hvor mange sygebesøg, der er udført hos patienten. Hvis musen holdes over en diagnose eller en ydelse i oversigten, vises yderligere information om hhv. diagnosetekst og ydelsestekst.

 

Tværsektoriel aktivitet: Her fås et overblik over patientens aktivitet uden for klinikken, baseret på den data klinikken har adgang til, som primært er modtagne korrespondancer og epikriser. Der fremgår bl.a. information om indlæggelser, ambulante forløb, lægevagten, akutmodtagelse, korrespondancer og kommunale forløb (baseret på de epikriser, klinikken har modtaget fra kommunen).

 

Diagnosekortet: Her fås et overblik over patientens aktuelle og relevante diagnoser. Ved de aktuelle forløbsdiagnoser vises en dato for sidste kontrol. Dette er datoen for sidste regning med diagnosen tilknyttet. Specifikt vedrørende diagnosemodulet på overblikket: hvis der er angivet supplerende tekst på diagnoseregistreringerne, vil dette ligeledes fremgå på overblikket. Derudover vises primær- og/eller sekundær ansvarlig behandler, hvis disse informationer er oplyst.

 

Patientoverblik - Aktivitet

 

Medicinkort: Medicinkort er et modul til administration af patientens ordinationer og recepter på lægemidler. På medicinkortet er der en kolonne ved navn ´Dosering´, hvor dosering på ordinationen fremgår. Hvis doseringsteksten er for lang, kan hele teksten ses, når musen holdes over den.

 

Patientoverblik - medicinkort styrke

 

 

Resumé: Modulet ´Resumé´ viser en samlet og komprimeret oversigt over patientens væsentlige helbredsoplysninger. Formålet med modulet er at give et hurtigt klinisk overblik over patientens baggrund, hvilket er nyttigt i forbindelse med konsultationer, hvor der er behov for at forstå den samlede sygehistorik.

 

Kontinuation - alle: Modulet ´Kontinutation – alle´ indeholder en komplet oversigt over alle løbende journalnotater, som er registreret på patienten. Noterne vises i kronologisk rækkefølge og inkluderer detaljer om fx symptomer, vurderinger, behandlingsforløb, psykiske forhold og opfølgninger. Hver indførsel er markeret med dato og initialer, og modulet fungerer som et fuldt arkiv over patientens sygdomshistorik.

 

Modulet Aftaler: Tidligere og kommende aftaler markeres med farver, hvis dette er sat op i Aftalekalenderen. Læs mere i kapitlet Aftalekalenderen.