E-services

<< Klik for at se indhold >>

E-services

E-services er et fælles begreb for forskellige muligheder for digital kommunikation mellem klinikken og patienterne.

E-services dækker således over:

emailkonsultation.dk

aftalebogen.dk

Min Læge appen

mit.dk

 

Indstillingerne for de forskellige e-services findes i administrationsmodulet Patientkommunikation (dette modul har erstattet den tidligere hjemmeside e-admin).

Læs mere om indstillingsmulighederne i kapitlet Patientkommunikation.

 

Knapper i funktionsmenuen


I funktionsmenuen til venstre i EG WinPLC under E-services er der adgang til følgende funktioner:

<EG mit.dk>: Send et brev til patienten via den digitale postkasse mit.dk. Bemærk, at dette er et tilkøbsmodul til EG WinPLC. Læs mere i kapitlet Mit.dk - digital post til patienter.

<Tildel kodeord>: Tildel et nyt kodeord til patienten på emailkonsultation.dk og aftalebogen.dk, og administrer tilknytningen mellem klinikken og patientens bruger.

<Opret E-svar>: Send en e-mailkonsultation til patienten uden forudgående e-mailkonsultation.

 

e-mailkonsultation.dk


På emailkonsultation.dk kan patienterne kommunikere med klinikken ved ikke-akutte sager, samt anmode om receptfornyelse.

Patienten vil aldrig få adgang til klinikkens e-mailadresse, når e-service benyttes, og al korrespondance bliver gemt i patientjournalen under fanen Diverse.

 

Alle henvendelser fra patienter på emailkonsultation.dk havner i EG WinPLC under Kommunikationsstatus.

Derfor beskrives det i kapitlet Kommunikationsstatus hvorledes e-mailtilmeldinger, e-mailkonsultationer og anmodninger om receptfornyelse besvares.

 

aftalebogen.dk


På aftalebogen.dk kan patienterne se og bestille tid hos en klinik inden for tidsperioder, som klinikken selv har defineret.

 

aftalebogen.dk er synkroniseret med EG WinPLCs Aftalekalender hvilket betyder, at hvis en aftale er optaget i kalenderen, vil den ikke være synlig for patienterne på aftalebogen.dk.

 

Når patienter har bestilt tid via aftalebogen.dk, vises det øverst i Aftalekalenderen med et rødt tal (antal bestillinger) ved det blå 'a'. Eksempel: Aftalebogen - ikon tidsbestillinger

Patientens anmodning om en tid er først bekræftet, når behandleren har godkendt den, og patienten har modtaget en bekræftelse på e-mail.

Patienten har mulighed for at afbestille sin tid igen via aftalebogen.dk.

 

Det er muligt for patienter at oprette tidsbestillinger på aftalebogen.dk uden en bruger.

 

Læs i kapitlet Aftalekalender, hvordan tidsbestillingerne ses og besvares.

 

Hvordan logger patienten ind?


Patienten kan logge ind på emailkonsultation.dk og aftalebogen.dk vha. MitID eller vha. to-faktor-login, hvor man indtaster sit brugernavn og adgangskode, og efterfølgende får tilsendt en engangskode pr. mail, som skal indtastes.

Bemærk! Der er i juni 2023 implementeret en sikkerhedsforanstaltning, som gør det påkrævet, at alle patienter skal logge ind med MitID. To-faktor-login er forbeholdt patienter, som ikke har mulighed for at benytte MitID.

Ændringen har både betydning ved login for eksisterende patienter på e-services og ved oprettelse af nye patienter på e-services. Nedenfor beskrives hvordan det gør sig gældende i forskellige scenarier.

 

Eksisterende patient med MitID

Fremadrettet skal alle eksisterende patienter logge ind med deres private MitID. Dette er den sikreste løsning, og er derfor påkrævet for alle patienter, som har MitID.

 

Eksisterende patient uden MitID

Hvis man som patient ikke har mulighed for at benytte MitID, kan man fortsat logge ind med to-faktor-login. Det kræver dog, at patienten først kontakter klinikken og verificerer sin identitet den vej igennem.

 

Klinikken skal herefter registrere i patientens stamkort, at patienten ikke bruger MitID. Det gøres ved at sætte flueben ved 'Intet MitID' under fanebladet Kommunikation i stamkortet. Når denne indstilling er registreret, vil patienten have mulighed for at logge ind på e-services med to-faktor-login, bestående af sit allerede eksisterende brugernavn og adgangskode som hidtil.

 

Registreringen i stamkortet giver også klinikken mulighed for at nulstille patientens adgangskode, hvis det er nødvendigt. Ved klik på <Send kodeord> sendes der automatisk en midlertidig adgangskode til patienten pr. mail.

 

E-services - intet MitID

 

Eksisterende patient uden MitID (under 15 år)

Hvis der er tale om en patient under 15 år, kan de fortsat logge ind med to-faktor-login. Første gang der logges ind efter implementering af den nye sikkerhedsforanstaltning, skal der både angives CPR-nummer på patienten og på en person med forældre-/værgemyndighed til patienten. Herefter skal personen med forældre-/værgemyndighed identificere sig med deres MitID. Efterfølgende kan patienten logge ind med to-faktor-login som hidtil. Det kræver således ingen registrering i stamkortet.

 

Ny patient med MitID

Når nye patienter opretter sig selv på e-services, skal de verificere sig med deres MitID.

 

Ny patient uden MitID

Patienter, som vil oprette sig på e-services, men ikke har mulighed for at bruge MitID, skal kontakte klinikken og verificere sin identitet den vej igennem. Klinikken skal herefter oprette en e-service-bruger til patienten og registrere i stamkortet, at patienten ikke bruger MitID. Det gør I ved at navigere til fanebladet Kommunikation på patientens stamkort og klikke på <Opret patient>, og efterfølgende sætte flueben ved 'Intet MitID'. Patienten modtager nu en aktiveringsmail med en midlertidig adgangskode. Herefter kan patienten

logge ind på e-services med to-faktor-login og skifte adgangskoden.

 

E-services - opret patient

 

Ny patient uden MitID (under 15 år)

Hvis der er tale om oprettelse af en patient under 15 år, skal en person med forældre-/værgemyndighed til patienten selv oprette en bruger for patienten på e-services. Klik på Opret barn (under 15).

 

Ved oprettelse skal der både angives CPR-nummer på patienten og på personen med forældre-/værgemyndighed til patienten, for at systemet kan tjekke for gyldigt forælder-/værgeforhold. Herefter skal personen med forældre-/værgemyndighed identificere sig med deres MitID.

 

Efter oprettelse modtager patienten en aktiveringsmail med instruktioner om at tilknytte sig klinikken på e-services, hvis de ikke allerede har valgt kliniktilknytning ved oprettelse. Herefter kan patienten logge ind på e-services med to-faktor-login.

 

Hvad ser patienten efter login?


Når patienten er logget ind, ser siderne ud som på nedenstående billeder.

På begge sider er der i øverste højre hjørne en hjælpemenu med ofte stillede spørgsmål (FAQ) hvor patienterne kan hente hjælp.

 

emailkonsultation.dk:

 

emailkonsultation.dk patientvisning

 

aftalebogen.dk:

 

aftalebogen.dk patientvisning