<< Klik for at se indhold >> E-mailkonsultationer |
Opdateret 05-09-2024
Sådan kan patienten læse og sende e-mailkonsultationer
Patienterne har mulighed for at læse og sende e-mailkonsultationer til klinikken via Patientportalen eller Min Læge appen.
For at patienten kan sende e-mailkonsultationer til klinikken via Patientportalen kræver det, at e-mailkonsultationer er aktiveret i administrationsmodulet Patientkommunikation og på patientens stamkort.
Læs og besvar e-mailkonsultation fra patienten
Alle indkomne e-mailkonsultationer havner i Kommunikationsstatus under mappen 'E-mailkonsultationer'.
Sådan læser du en e-mailkonsultation, som patienten har sendt dig:
1.Dobbeltklik på den patient/e-mailkonsultation, som du har modtaget (eller marker patienten og klik på <Vis>).
2.Patientens e-mailkonsultation åbner i et nyt vindue. Har patienten vedhæftet et billede, kan dette forstørres med <Vis billede>.
Sådan besvarer du en e-mailkonsultation, som patienten har sendt dig:
1.Når du har åbnet e-mailkonsultationen som beskrevet ovenfor, har du følgende muligheder:
▪Diagnose kan tilknyttes ved at klikke på knappen med de tre prikker og fremsøge diagnosen.
▪I beskeden kan du indsætte tekst fra Arkivskabet med <F2> eller en frase med <Shift+F2>.
▪Overvåg om svar er læst kan tilvælges. Herved kan du følge med i, om patienten har åbnet e-mailkonsultationen, i Kommunikationsstatus under mappen 'Ulæste e-mailkonsultationer'.
▪Vis i journal kan fravælges. Herved oprettes der intet automatisk notat om, at der er sendt en e-mailkonsultation.
▪<Åbn journal> minimerer e-mailkonsultationsvinduet og åbner patientens journal, hvis du har behov for at se den.
2.Når du er færdig, klik på <Send (F10)> for at sende svaret til patienten. Du kan også klikke på <Gem kladde> for at gemme arbejdet uden at sende. E-mailkonsultationen vil fortsat ligge som ubesvaret i Kommunikationsstatus.
3.Hvis der ikke er behov for at besvare patienten, kan e-mailkonsultationen arkiveres ved at klikke på <Arkiver (Alt+A)>. Ved arkivering forsvinder e-mailkonsultationen fra listen over ubesvarede e-mailkonsultationer i Kommunikationsstatus.
Når e-mailkonsultationen er besvaret eller arkiveret, ryger den ind på patientens journal, på fanen Diverse, under typen 'EKons'.
Send ny e-mailkonsultation til patienten
Du kan sende en ny e-mailkonsultation til patienten uden forudgående e-mailkonsultation. Åbn en patientjournal, gå til E-services i funktionsmenuen til venstre og vælge <Opret E-svar>.
Ved oprettelse af en e-mailkonsultation tjekker systemet, om patienten har en e-mailadresse registreret på stamkortet, og om patienten bruger Min Læge appen. Dette for at sikre, at patienten bliver adviseret om e-mailkonsultationen.
•Hvis patienten har en e-mailadresse registreret, vises ingen advarsel.
•Hvis patienten ikke har en e-mailadresse registreret, men bruger Min Læge appen, vises ingen advarsel.
•Hvis patienten ikke har en e-mailadresse registreret, og heller ikke bruger Min Læge appen, vises en advarsel med information om, at patienten ikke vil få nogen notifikation om den e-mailkonsultation, som er sendt til dem.
Når du opretter e-mailkonsultationen, har du følgende muligheder:
•E-mailadresse indsættes automatisk, hvis den er registreret på patientens stamkort. Hvis ikke, skal du indtaste en e-mailadresse i feltet.
•Vedr. udfyldes automatisk med teksten "Besked fra lægen", men denne kan ændres.
•Diagnose kan tilknyttes ved at klikke på knappen med de to prikker og fremsøge diagnosen.
•I beskeden kan du indsætte tekst fra Arkivskabet med <F2> eller en frase med <Shift+F2>.
•Overvåg læst-status kan tilvælges. Herved kan du følge med i, om patienten har åbnet e-mailkonsultationen, i Kommunikationsstatus under mappen 'Ulæste e-mailkonsultationer'.
•Vis i journal kan fravælges. Herved oprettes der intet automatisk notat om, at der er sendt en e-mailkonsultation.
Når du er færdig, klik på <OK (F10)> for at sende e-mailkonsultationen til patienten. Der popper automatisk et vindue op, hvor du skal tage stilling til automatisk oprettelse af regning på e-kons ydelsen.
Når e-mailkonsultationen er sendt, ryger den ind på patientens journal, på fanen Diverse, under typen 'EMail'.
Se besvarede/afsendte e-mailkonsultationer
Afsendte besvarelser til e-mailkonsultationer og arkiverede e-mailkonsultationer kan åbnes flere steder:
•via patientens journal, på fanen Diverse, under typen 'EKons'.
•via Kommunikationsstatus under mappen 'E-mailkonsultationer', hvor du i fold-ud-menuen øverst skal vælge "Besvaret i dag" eller "Besvaret i denne uge" (kun muligt, hvis det er maks 1 uge siden besvarelsen er afsendt eller arkiveret).
•via Kommunikationsstatus under mappen 'Ulæste e-mailkonsultationer', såfremt du har tilvalgt "Overvåg om svar er læst" og patienten endnu ikke har åbent svaret.
På din afsendte besvarelse til kan du:
•i feltet 'Sendt' se hvornår svaret et sendt eller om e-mailkonsultationen er arkiveret.
•i feltet 'Læst' se hvornår patienten evt. har åbnet svaret via Patientportalen eller Min Læge appen. Hvis feltet er rødt, skyldes det, at patienten endnu ikke har åbnet svaret.
Afsendte nye e-mailkonsultationer til patienten kan åbnes flere steder:
•via patientens journal, på fanen Diverse, under typen 'EMail'.
•via Kommunikationsstatus under mappen 'Ulæste e-mailkonsultationer', såfremt du har tilvalgt "Overvåg læst-status" og patienten endnu ikke har åbent e-mailkonsultationen.
På din afsendte e-mailkonsultation kan du:
•i feltet 'Sendt' se hvornår e-mailkonsultationen er sendt til patienten.
•i feltet 'Læst' se hvornår patienten evt. har åbnet e-mailkonsultationen via Patientportalen eller Min Læge appen.