<< Klik for at se indhold >> EG WinPLC - version 2024.10 |
Her kan du se, hvad der er nyt i version 2024.10. Klik på en overskrift, for at folde den ud og læse mere.
Udover nedenstående indeholder versionen også fejlrettelser, primært vedrørende Aftalekalender og tidsbestilling via Patientportalen.
EG WinPLC 2024.10
Det er nu muligt for brugere af typen sygeplejerske at registrere vaccinationer i EG WinPLC på egne vegne, i stedet for på vegne af en læge. * Herved registreres og verificeres vaccinationen med sygeplejerskens navn, ligesom regningen oprettes med sygeplejerskens navn.
* Bemærk! Det kræver, at sygeplejerskens autorisations-ID er indtastet i EG WinPLC. Det gøres under Kartoteker > Bruger > dobbeltklik på sygeplejerskens bruger. Udfyld feltet 'Autorisations-ID' og klik på <OK (F10)>. |
Der vises nu en hjælpetekst ved udfyldelse af en elektronisk henvisning til speciallæge. I teksten fremgår hvilke oplysninger, henvisningen bør indeholde, og er således en påmindelse om at få de relevante informationer med. Det er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering.
|
Der er implementeret tre initiativer for at gøre opmærksom på eventuel manglende registrering af aktionsdiagnose. Det er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering. Initiativerne er:
•Ved påsættelse af diagnoser vælges der nu som standard en aktionsdiagnose ved 'Diagnoseart'. Dette sker både ved registrering af diagnoser på notater og i Diagnosefanen.
•Hvis der registreres en bidiagnose på patienten, uden at der i forvejen er registreret en aktionsdiagnose samme dag, vises information herom som en anbefaling til at registrere en aktionsdiagnose.
•Hvis der er et igangværende patientforløb, hvor der ikke har været registreret en aktionsdiagnose inden for de sidste 12 måneder, vises information om dette ved forløbsteksten i journalhovedet.
|
Fremadrettet kan der kun påsættes én aktionsdiagnose på lægebreve og hospitalshenvisninger, mens der kan tilføjes op til fem bidiagnoser.
Ved udfyldelse af et lægebrev, skal der først sættes aktionsdiagnose på lægebrevet, enten ved at vælge fra en allerede registreret diagnose på patienten (<F2>) eller vha. diagnosevælgeren (<Shift+F2>). Når aktionsdiagnosen er påsat og fremgår af lægebrevet, skal bidiagnose(r) påsættes på samme måde. Nederst i vinduet fremgår en hjælpetekst til indsættelse af diagnoser. Teksten ændrer sig, alt efter om der skal indsættes en aktionsdiagnose eller bidiagnose(r) (illustreret på billedet nedenfor).
Hvis en tilføjet aktionsdiagnose slettes, bliver alle tilføjede bidiagnoser også slettet. Det er dog muligt at slette bidiagnoser, uden det påvirker aktionsdiagnosen. På Diagnosefanen fås et overblik over, om en diagnose er aktionsdiagnose eller bidiagnose. Det ses ved bogstaverne "A" for aktionsdiagnose og "B" for bidiagnose, som fremgår ud for diagnosen.
Ovenstående er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering.
|
Nu bliver vaccinationer indrapporteret til DDV så snart en hvilken som helst af klinikkens brugere med autorisation logger ind i EG WinPLC - dog tidligst dagen efter vaccinationen er registreret. Det kræver således ikke længere nødvendigvis et login fra den bruger, som vaccinationerne er registreret på vegne af. Dette sikrer hurtigere synkronisering med DDV og dermed mere retvisende data på vaccinationskortet. |
Det bliver nu muligt at kunne vælge mellem flere forskellige ydelser ved oprettelse af en vaccinationsregning i specialmodulet 'Vaccinationsopsætning'. Samtidig vælges der automatisk en standardydelse baseret på patientens alder. Hvis patienten er 18 år eller derover, vælges automatisk ydelsen "Grundhonorar", og hvis patienten er under 18 år, vælges automatisk ydelsen "Grundhonorar (børn)". Hvis der ønskes flere ydelser at vælge i mellem, fx "Recepthonorar" og "Undtagelsesattest", kan de blive tilføjet ved at kontakte EG Healthcare Support. |
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER
Klinikkens Cockpit:
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/
I forbindelse med projektet 'Klinikkens Cockpit', som drives af MedCom og PLO, er vi nu klar med småforbedringer til Patientoverblikket til de deltagende pilotklinikker. De klinikker, dette gælder for, er informeret herom.
På modulet 'Medicinkort' på Patientoverblikket er der tilføjet en ny kolonne ved navn 'Dosering', hvor dosering på ordinationen fremgår. Hvis doseringsteksten er for lang, kan hele teksten ses, når musen holdes over den. Dette giver et forbedret overblik over patientens aktuelle medicin.
På modulerne 'Aktivitet i klinikken' og 'Tværsektoriel aktivitet' er der tilføjes visning af diagnosetekst i forlængelse af diagnosekoden. Dette sikrer mere gennemsigtighed med patientens diagnoser.
|
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2024.10
En ny funktion gør det muligt at eksportere bogføringsdata fra EG WinPLC i en separat fil, som kan importeres i et eksternt bogføringssystem.
Der kan eksporteres udtræk af: •Regninger med bogførte betalinger •Regninger med skyldig saldo
Klinikker, som tidligere har haft regnskabsudtræk tilgængelig under Specialudtræk, skal fremadrettet bruge denne nye funktion til at generere regnskabsudtræk.
Se, hvordan du gør, i kapitlet her: Eksport til finanssystem |
Pilotprojekt Klinikkens Cockpit: nyheder december 2024
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/
Vi er nu klar med en helt ny funktion, som gør det muligt for jer at få et bedre populationsoverblik i klinikken.
Idéen bag populationsoverblikket er at give jer som klinik adgang til en række profiler, så I nemt kan identificere specifikke patientgrupper. Det skal være med til at lette det opsøgende arbejde omkring populationsomsorg og strømline behandlingen. Profilerne er valideret af en lægefaglig referencegruppe, som har defineret inklusionskriterier for fremsøgning af bestemte patientpopulationer. I første omgang er én profil tilgængelig, men flere profiler forventes at komme til løbende.
DAN POPULATIONSUDTRÆKKET Du finder populationsudtrækket i EG WinPLC under Statistik > Patientudtræk. I venstre side af vinduet er der tilføjet et nyt felt; 'Populationsudtræk'. Her vil alle tilgængelige udtræk/profiler ligge. Første tilgængelige udtræk er OK 22-01, baseret på overenskomsten om almen praksis OK22. Når du klikker på profilen, vises en beskrivelse af inklusionskriterierne for profilen. I højre side af vinduet vises en liste med de af klinikkens patienter, som opfylder kriterierne.
FÅ OVERBLIK OVER POPULATIONEN På listen over patienter fremgår som standard følgende informationer om patienterne: •CPR-nummer •Navn •Primær læge (som defineret på stamkortet) •Næste aftale i klinikken
Du kan sortere på kolonnerne ved at klikke på kolonneoverskriften. Hvis der findes en næste aftale i klinikken for en patient, kan du markere patienten i listen og klikke på knappen <Gå til aftale>. Her åbner Aftalekalenderen med aftalen markeret. Herved er det let at redigere aftalen og tilføje en tekst om, hvad der eventuelt skal følges op på ud fra populationsudtrækket.
Du kan også få vist flere informationer om patienterne ved at vælge Detaljer i fold-ud-menuen ovenfor patientlisten. Herved udvides antallet af kolonner. Maksimer eventuelt vinduet, så flere kolonner automatisk vises. Med knappen <Kolonner> kan du til-/fravælge de kolonner, du ønsker vist på dit overblik. Hvilke kolonner, der er tilgængelige, er defineret af den lægefaglige referencegruppe. Hvis nogle af kolonnerne er tomme skyldes det, at der ikke findes noget data at vise.
EKSPORTER UDTRÆKKET TIL EXCEL Som vanligt kan du både printe udtrækket med knappen <Print (F11)> og eksportere udtrækket til en Excel-fil med knappen <Excel (F12)>. Ved eksportering af udtrækket bliver patientens kontaktoplysninger automatisk tilføjet.
|
På modulet 'Medicinkort' på Patientoverblikket er der tilføjet en ny kolonne ved navn 'Styrke', hvor præparatets styrke fremgår. Dette forbedrer overblikket over patientens aktuelle medicin.
|