<< Klik for at se indhold >> EG WinPLC - version 2024.06 |
Nedenfor fremgår indhold i version 2024.06 med beskrivelser af nye funktioner og forbedringer siden sidste version. Derudover indeholder versionen fejlrettelser.
Klik på overskrifterne for at folde dem ud og læse mere.
EG WinPLC 2024.06
Lægemiddelstyrelsen har opdateret processen for bivirkningsindberetning, hvilket betyder følgende ændringer i EG WinPLC:
Layoutmæssige ændringer Der er foretaget layoutmæssige ændringer i vinduet til bivirkningsindberetning for at optimere arbejdsgangen, bl.a. er rækkefølgen af fanerne blevet ændret.
Yderligere oplysninger, hvis patienten markeres mors Hvis patienten markeres som mors, fremkommer der automatisk flere felter på fanen 'Patient' til at angive oplysninger omkring dødsdato, dødsårsag og obduktion. Hvis det markeres, at obduktion er foretaget, kan der tilføjes obduktionsbekræftet dødsårsag i et nyt tekstfelt.
Konsekvens skal fremover angives pr. bivirkning Tidligere skulle konsekvenser (dvs. hvad bivirkningerne medførte) angives for indberetningen som helhed. Nu skal der i stedet angives konsekvenser for hver enkelt bivirkning på indberetningen.
Det betyder, at ved tilføjelse af en bivirkning på indberetningen, skal der ved feltet 'Bivirkningen medførte' registreres konsekvenser, som kun gælder for dén ene bivirkning. Når alle informationer om bivirkningen er indtastet, kan der tilføjes en ny bivirkning og dertilhørende konsekvenser med knappen <Tilføj bivirkning>. Alle de tilføjede bivirkninger fremgår øverst i vinduet, hvor der kan skiftes mellem bivirkningerne.
Der kan angives yderligere oplysninger fælles for alle bivirkninger (hele bivirkningsforløbet) i fritekstfeltet nederst på fanen 'Bivirkning'.
Kun mistænkt præparat medtages automatisk i indberetningen På fanen 'Andre lægemidler' bliver samtidige præparater nu ikke længere automatisk medtaget i indberetningen. I stedet skal der manuelt sættes flueben i 'Medtag' ved eventuelle præparater, som skal medtages i indberetningen.
Registrer yderligere undersøgelser Som tidligere, kan der på fanen 'Undersøgelser' tilføjes undersøgelser, som patienten har fået foretaget, og som har relevans for bivirkningsindberetningen. Det er blevet nemmere at tilføje undersøgelser med mere specifikke felter til undersøgelsens resultat. Når alle informationer om undersøgelsen er indtastet, kan der tilføjes en ny undersøgelse med knappen <Tilføj undersøgelse>. Alle de tilføjede undersøgelser fremgår øverst i vinduet, hvor der kan skiftes mellem undersøgelserne.
|
Der er tilføjet nye indstillinger i modulet Patientkommunikation via fanen 'Ferie'.
Her kan I aktivere ferie-tilstand for hele klinikken. Når denne tilstand er aktiveret, kan der tilføjes en feriebesked, som vises på klinikkens Patientportal når patienten er logget ind, og det er muligt at deaktivere e-mailkonsultation og receptfornyelse via Patientportalen.
Bemærk! Selvom e-mailkonsultation og receptfornyelser er deaktiveret for Patientportalen, kan der muligvis stadig komme e-mailkonsultationer og receptfornyelser andre steder fra, bl.a. Min Læge appen og Medicinkortet appen. Derfor anbefales det også at læse afsnittet 'Hvad slår igennem hvor?' i kapitlet Ferielukket i klinikken.
Nedenstående billeder viser et eksempel på en feriebesked, som er angivet i Patientkommunikation og hvordan den ser ud på Patientportalen.
Hvis patienten forsøger at skrive en ny e-mailkonsultation, men denne funktion er deaktiveret af klinikken i forbindelse med ferien, vises information om dette. Se eksemplet nedenfor.
|
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER / TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2024.06
Klinikkens Cockpit: (læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/)
I forbindelse med projektet 'Klinikkens Cockpit', som drives af MedCom og PLO, er vi nu klar til med en opdatering til Patientoverblikket til de deltagende pilotklinikker. De klinikker, dette gælder for, er informeret herom.
Det er nu muligt at få et overblik over patientens aktivitet i klinikken og patientens tværsektorielle aktivitet. Det sker gennem to nye moduler af samme navn:
•Aktivitet i klinikken: Her fås et overblik over hvor mange af de forskellige ydelser, der er udført på patienten. F.eks. hvor mange konsultationer, patienten har været til og hvor mange sygebesøg, der er udført hos patienten. Hvis musen holdes over en diagnose eller en ydelse i oversigten, vises yderligere information om hhv. diagnosetekst og ydelsestekst.
•Tværsektoriel aktivitet: Her fås et overblik over patientens aktivitet uden for klinikken, baseret på den data klinikken har adgang til, som primært er modtagne korrespondancer og epikriser. Der fremgår bl.a. information om indlæggelser, ambulante forløb, lægevagten, akutmodtagelse og kommunale forløb (baseret på de epikriser, klinikken har modtaget fra kommunen).
Samtidig er modulerne 'Aktuelle diagnoser' og 'Relevante diagnoser' smeltet sammen til ét modul, 'Diagnosekortet', som forbedrer overblikket ved at samle informationerne og afspejle patientens Diagnosekort.
|