Stamkort

<< Klik for at se indhold >>

Stamkort

Patientens stamkort åbnes gennem ikonet Ikon stamkort i journalhovedet.

Oplysninger om patienten er inddelt i forskellige faneblade, som beskrives nedenfor.

 

Stamkort

 

Rediger oplysninger i stamkort


Stamdata om patienten - herunder CPR-nummer, journalnummer, officielt navn, adresse, postnummer og by - hentes fra CPR-registret. Som udgangspunkt er disse informationer derfor ikke redigerbare.

Det er dog muligt at foretage tilføjelser/ændringer i oplysningerne alligevel med knappen <Rediger>. Herved bliver felterne redigerbare. Klik på <Læs> for at gemme ændringerne.

Når der foretages CPR-opslag, hvilket sker når patientjournalen åbnes på ny, overskrives de manuelt indtastede oplysninger, hvis der findes nyere data i CPR-registret.

 

De resterende oplysninger i stamkortet kan frit redigeres. Husk at gemme ændringerne med knappen <Gem og luk (F10)>.

 

Fane: Stamdata


Denne fane viser grundlæggende oplysninger om patienten hentet fra CPR-registret, hvortil der kan tilføjes yderligere oplysninger.

Ligeledes vises evt. information om egen læge, hvis patienten er passant, eller tidligere læge, hvis patienten har skiftet læge.

 

I blokken 'Afregning' angives relevante informationer for afregningsprocessen, herunder bl.a. sikringsgruppe, type af patient (egen, andres eller passant) samt hvorvidt patienten er medlem af "danmark".

Hvis en patient er grænsegænger, skal dette inkl. udløbsdato fremgå af stamkortet. Læs mere herom i afsnittet Opret ny patient.

Hvis en patient er udlænding, gælder der forskellige afregningsregler, afhængig af hvilket land, patienten kommer fra. Læs mere herom i afsnittet Opret ny patient.

 

I blokken 'Klinik' angives tilhørsklinik samt evt. primær læge, sygeplejerske og team.

 

I blokken 'Yderligere opysninger' kan der angives vigtige bemærkninger, som vises under e-mailadressen i journalhovedet.

Her foretages også mors-registrering af patienten samt deaktivering af journalen. Journalen kan aktiveres igen på samme måde som den deaktiveres.

 

Fane: Familie/ressourcer


Denne fane rummer oplysninger om patientens:

retlige forhold, herunder ægtestand

eventuelle forældremyndighedsindehavere. Denne information kommer automatisk ind med CPR-opslaget.

relationer. Listen med relationer afspejler den liste, som også tilgås via modulet Relationer.

arbejde, herunder informationer og kontaktoplysninger. Ved 'Navn' skrives navnet på patientens arbejdsplads.

 

Fane: Forløb


Denne fane viser forløb, som patienten er en del af.

 

Her angives oplysninger om graviditet og amning:

Sæt flueben hvis patienten er gravid, og angiv dato for sidste menstruations første dag. Ud fra den angivne dato beregnes automatisk terminsdato samt dato for 25- og 32 ugers undersøgelse.

Sæt på samme måde flueben hvis patienten ammer, og angiv startdato for amningen.

 

Bemærk, at når patienten ikke længere ammer, skal fluebenet manuelt fjernes i stamkortet igen.

Markering af graviditet fjernes automatisk efter 50 uger. Fluebenet kan også til enhver tid fjernes manuelt.

 

I denne fane kan der også aktiveres særlige moduler for patienten, herunder antikoagulationsskema (AK-skema) og diabetes-kort. Sæt flueben for at aktivere.

Disse moduler vil blive vist som faner i patientens journal, næste gang journalen åbnes på ny.

Modulerne kan deaktiveres ved at fjerne fluebenet igen, og fanerne skjules næste gang journalen åbnes på ny.

 

Fane: Kommunikation


Her fremgår registrering af patientens samtykker til, hvordan kommunikation med patienten kan foregå.

Det kan registreres, om patienten har givet tilladelse til, at vedkommende må adviseres på mobil og/eller e-mail ved tidsbestilling (booking), samt om klinikken må sende relevant information via e-svar (e-kons som patienten kan læse på Patientportalen eller i Min Læge appen) eller mit.dk.

 

Her administreres også Patientportal indstillinger, herunder om:

patienten må bestille tid online via Patientportalen

patienten må sende e-mailkonsultationer til klinikken via Patientportalen

patienten må anmode om receptfornyelse via Patientportalen

Bemærk! Selvom tidsbestilling, e-mailkonsultation og receptfornyelse er deaktiveret for patienten på Patientportalen, kan patienten muligvis stadig sende tidsbestillinger, e-mailkonsultationer og receptfornyelser andre steder fra, bl.a. Min Læge appen og Medicinkortet appen.

 

Her kan klinikken også registrere, hvis patienten ikke har MitID, hvilket kan give patienten mulighed for at logge ind vha. sikkerhedskode på Patientportalen i stedet. Se mere under Brugeroprettelse i Patientportalen.

Også her har klinikken mulighed for at oprette en bruger til patienten på Patientportalen, eller tilknytte patientens eksisterende bruger til klinikken, hvis der er behov for det. Se mere under Patientkommunikation.

 

Der vises en statusmeddelelse med information om, hvorvidt patienten har en bruger på Patientportalen, og om patienten er tilknyttet den aktuelle klinik.

Bemærk! Disse indstillinger er nye i forbindelse med overgangen fra E-services til Patientportalen i forår/sommer 2024.

 

Fane: Logning


Denne fane viser historik for patientens journal, herunder hvornår journalen er oprettet, seneste CPR-opslag og evt. dato for sletning, samt hvem der har foretaget handlingerne.