<< Klik for at se indhold >> Patientportal |
Opdateret 04-11-2024
Patientportalen er en online selvbetjeningsløsning, som giver patienter mulighed for at bestille tider, forny recepter og konsultere klinikken via e-mailkonsultationer.
Patientportalen er således integreret med EG WinPLC, hvor alle patienternes henvendelser kommer ind.
Klinikken har ét unikt link til Patientportalen, som bør fremgå af klinikkens hjemmeside.
Det er meget vigtigt, at patienterne benytter linket på klinikkens hjemmeside for at tilgå klinikkens Patientportal. Det sikrer, at patienterne opretter sig/logger ind hos den rigtige klinik.
Patienterne kan altid tjekke, om der står navnet på den rigtige klinik i øverste venstre hjørne på Patientportalens forside.
Ofte stillede spørgsmål
Ved ferielukning har I mulighed for at opsætte en feriebesked på Patientportalen, og samtidig deaktivere for e-mailkonsultation og receptfornyelse via Patientportalen. Læs mere om feriebesked opsætning her. Samtidig kan det være en fordel at læse om hvordan I ellers forholder jer ved ferielukket i klinikken i forhold til, at e-mailkonsultation og receptfornyelse ikke kun kan komme fra Patientportalen. |
Når klinikken sender en e-mailkonsultation til patienten fra EG WinPLC, modtager patienten en notifikations-mail på den mailadresse, som de har tilknyttet på Patientportalen. I notifikations-mailen står, at patienten har modtaget en besked fra klinikken samt instruktioner om, at patienten skal logge på Patientportalen, hvor de kan læse indholdet i beskeden under 'DINE E-KONSULTATIONER'. |
Nej, det er på nuværende tidspunkt ikke muligt for patienter med eCPR (udenlandske patienter) at oprette sig eller logge ind på Patientportalen. Der kan kun angives tal i feltet til angivelse af CPR-nummer. |
Har patienten MitID, bør du anbefale patienten at logge ind med MitID, da det er den sikreste loginmetode.
Hvis patienten ikke har MitID og normalt logger ind med to-faktor-login og har glemt sin adgangskode, skal patienten selv, inde på klinikkens Patientportal, klikke på "Glemt adgangskode?". Her skal patienten indtaste sit CPR-nummer og den mailadresse, som patientens bruger er oprettet med. Derefter bliver patienten guidet til at oprette en ny adgangskode, som de fremadrettet kan logge ind med. |
Hvis patienten ikke har MitID, kan patienten alligevel godt bruge Patientportalen. Læs hvordan i afsnittet her. |
Al opsætning af Patientportalen foregår i modulet Patientkommunikation. Her kan du bl.a.:
•Styre generelle indstillinger for klinikkens Patientportal, herunder: oHvilket navn klinikken vises med på Patientportalen oMulighed for online patientoprettelse oAktivering/deaktivering af hhv. e-mailkonsultation, receptfornyelse og tidsbestilling for alle klinikkens patienter via Patientportalen oAuto-oprettelse af aftaler i Aftalekalenderen ved online booking på Patientportalen oModtagelse af vedhæftninger i e-kons'er samt maks. længde på e-kons'er fra patienter via Patientportalen oIndstillinger for Min Læge appen •Styre indstillinger for hver enkelt behandler, herunder: oHvilket navn og hvilken titel behandleren vises med på Patientportalen oAktivering/deaktivering af hhv. e-mailkonsultation, receptfornyelse og tidsbestilling til/hos den enkelte behandler via Patientportalen •Styre indstillinger for Patientportalen, når klinikken holder ferie
Du kan også tilpasse den enkelte patients rettigheder på Patientportalen. Det sker via patientens stamkort, på fanen Kommunikation. |
Læs mere om delt personale i afsnittet her. |
Tips & Tricks
Du kan se hvordan Patientportalen ser ud, og hvilke muligheder patienten har, i patientvejledningerne. Disse vejledninger findes under knappen Hjælp i øverste højre hjørne af Patientportalen.
Ved klik på Hjælp åbner en patientvejledning i PDF. Der åbner én af de to nedenstående vejledninger, afhængig af om patienten er logget ind på Patientportalen eller ej.
Patientportal (Login) - vejledning til oprettelse og login på Patientportalen. Patientportal (Funktioner) - vejledning til Patientportalens funktioner, efter patienten er logget ind. |