<< Klik for at se indhold >> Tidligere Versioner |
Find versionsbeskrivelser til de tidligere versioner af EG WinPLC herunder. Udover de beskrevne nye funktionaliteter og forbedringer indeholder alle versioner også fejlrettelser siden sidste version.
Versionsnumrene referer til år og måned, hvor versionen første gang er frigivet.
EG WinPLC 2025.04
Afprøvningsperioden for Klinikkens Cockpit er slut, og projektet rulles derfor ud til alle klinikker i almen praksis. Udviklingsforløbet af Klinikkens Cockpit har været drevet af MedCom og PLO, som har resulteret i at ´Patientoverblikket´ er blevet moderniseret med et nyt design, og nye funktioner er tilføjet for at understøtte tværsektorielt samarbejde og give et bedre overblik over patientens samlede situation.
Du kan finde mere information om, hvad Klinikkens Cockpit er, i MedComs vejledning her: •Læs mere om Klinikkens Cockpit her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/ •Du kan læse mere om ´Patientoverblikket´ her: Patientoverblikket •Du kan læse mere om ´Patientudtræk´ her: Patientudtræk
|
Det er nu muligt at fjerne en patients tilknytning til klinikken via modulet `Stamkort` under fanen ´Kommunikation´.
Denne nye funktion er med til at give klinikken bedre kontrol over, hvilke patienter der er tilknyttet, og bidrager til et mere overskueligt patientoverblik. Når I befinder jer på patientens stamkort og klikker på fanen `Kommunikation´, vil der være tilføjet en ny knap med teksten <Fjern patientens adgang>.
Når denne knap vælges, vises nedenstående besked på skærmen, og patienten vil nu ikke længere være tilknyttet klinikken på Patientportalen.
Når I klikker på knappen <OK>, så vil I opdage at knappen <Fjern patientens adgang> nu automatisk er ændret til <Tilknyt bruger til klinikken>, hvilket gør det muligt at genoprette tilknytningen, hvis det senere bliver nødvendigt. Bemærk! Der sendes ingen e-mailnotifikation til patienten i forbindelse med afkoblingen.
Hvis patienten tilknyttes klinikken igen, vil der derimod blive sendt en e-mailnotifikation til patienten.
|
Bemærk! Denne funktion gælder kun for speciallæger.
Det er nu muligt for speciallæger at markere diagnoser som private, hvis patienten ikke behandles under den offentlige sygesikring. Funktionen er udviklet på baggrund af et ønske fra FAPS, og gør det lettere at skelne mellem offentligt og private behandlende patienter.
Den nye funktion er tilgængelig ved ´Diagnoseregistrering´, hvor der er tilføjet en afkrydsningsboks med navnet "Privatebetaler". Dette muligører, at regionen kun modtager diagnoseoplysninger for patienter behandlet under den offentlige aftale, mens oplysninger for selvbetalende patienter automatisk udelades.
|
Det er nu muligt for privat klinikker uden ydernummer – at tilgå Sundhed.dk direkte via WinPLC, uden at skulle åbne en separat browser. Sundhed.dk kan tilgås via menuen til venstre under ´Webopslag´ |
Med afsæt i jeres tilbagemeldinger, så har vi har implementeret en række væsentlige forbedringer i ´Opfølgningsforløbet´.
Forbedret rykkerliste: Filtreringen af forløb relateret til laboratoriesvar er blevet mere præcis, hvilket giver et mere retvisende og relevant overblik.
•Ny filtreringsmetode: Rykkerlisten ignorerer nu passanter og slettede patienter, så kun relevante patienter vises. •Bedre håndtering af intervaller: Intervalindstillinger kan ikke slettes, hvis der er tilknyttede patienter - dette beskytter datasammenhænge og sikrer høj dataintegritet. •Tydelig visning af tilknyttede patienter: Listen viser nu, hvilket interval hver patient er tilmeldt. Derudover kan ekskluderede patienter vises med en afkrydsningsboks.
Med henblik på ovenstående forventer vi en bedre brugeroplevelse i systemet. |
EG WinPLC 2025.03
Send PRO-skema til patienten I release 2025.01 blev Digital Svangrejournal introduceret, læs mere om den grundlæggende funktionalitet her.
Det er nu muligt at sende et PRO-skema i forbindelse med tidsbestilling af ´1.svangrekons´. Bemærk, aftaletypen 1.svangrekons kan den individuelle klinik selv definere, så det kan variere, hvad aftaletypen hedder i de forskellige klinikker.
Når en patient ringer og oplyser, at hun er gravid, så bookes der en tid i kalenderen. Tidsbestillingen foretages som normalt i WinPLC, hvor aftaletypen ´1.svangrekons.´ vælges. Når der klikkes på <Gem>, vises en dialogboks på skærmen. Denne dialogboks (illustreret nedenfor) spørger, om et PRO-skema skal sendes til patienten, så patienten kan udfylde relevante oplysninger inden konsultationen.
Hvis patienten ikke er oprettet på "Min Læge App", vil dette fremgå af dialogboksen.
Valgmuligheder i dialogboksen:
•Ja: PRO-skemaet sendes til patienten. •Nej: Aftalen oprettes uden at sende PRO-skemaet. •X: Aftalen oprettes ikke, og PRO-skemaet sendes ikke.
Skal en eksisterende opgave fra den Digitale Svangrejournal i Kommunikationsstatus fortsættes Hvis der ligger en opgave fra den Digitale Svangrejournal i Kommunikationsstatus, og man efterfølgende opretter en Hospitalshenvisning, vil man blive spurgt om man ønsker at færdiggøre den eksisterende opgave, der allerede findes. Dette betyder, at der fremover skal tages stilling til, om den eksisterende opgave skal fortsætte eller afsluttes. Hvis opgaven afsluttes, vil den automatisk blive markeret som fuldført i ´Kommunikationsstatus´ under ´Opgaverekvisition´.
Dette nye tiltag vil være med til at bidrage til et bedre overblik i ´Kommunikationsstatus´ og sikrer, at opgaver håndteres effektivt og uden unødvendige dubletter. |
For at gøre processen med godkendelse af laboratoriesvar mere effektiv og øge overblikket er det nu muligt at se en oversigt over de indgående laboratoriesvar, der skal godkendes uden at skulle åbne dialogen. Derfor er vinduet ´Kommunikationsstatus´ udvidet så det fylder størstedelen af skærmen.
Når ´Kommunikationsstatus´ er åben, og der klikkes på <Parakliniske svar>, så åbnes oversigten over laboratoriesvar, og er tilgængelig i højre side af vinduet. . |
Der er lavet forbedringer af funktionaliteterne i klinikindstillingsdialogen for at øge brugervenligheden. Dette betyder, at der er skabt et bedre overblik over klinikkens indstillinger, som nu er fordelt på forskellige faner.
For at undgå kritiske systemfejl, så er det fremadrettet ikke muligt for klinikken at redigere i følgende felter i klinikdialogen:
•Ydernr •Lokationsnummer •SOR-kode •SOR-type
Bemærk, ved ændring af ovenstående, så skal der tages kontakt til EG Supporten: •Mail: [email protected] •Telefonnummer: +45 7260 2965 |
Fremover vil Diagnosekortet automatisk åbne til afstemning, første gang en diagnose tilføjes til en patient, eksempelvis via et notat. Denne ændring har til formål at sikre, at alle patientens diagnoser vurderes samlet, hvilket fremmer en mere helhedsorienteret tilgang til patientbehandling.
|
Som en del af det generelle kvalitetesløft i Patientkommunikationsmodulet, så kan I nu selv angive, hvilket navn og hvilken titel der vises for den enkelte behandler i Min Læge App. Funktionen findes under: Patientkommunikation > Behandlere > Brugerdefineret navn.
Derudover er der nu også mulighed for at angive den hjemmeside, patienten skal se i Min Læge App.
|
Det er nu muligt for brugeren selv at slette sin aktive MitID-session, hvis der opstår behov - f.eks. ved fejl eller skift af enhed.
Funktionen findes under ´Bruger-oplysninger´, hvor der er tilføjet en ny knap: <Nulstil MitID session>. Ved klik på knappen nulstilles sessionen. |
EG WinPLC 2025.01
Fælles Stamkort er et nationalt projekt som sikrer, at sundhedspersoner får nemmere og sikker adgang til stamoplysninger på tværs af sektorer, og patienter og pårørende får mulighed for at sikre, at deres stamoplysninger er korrekte via sundhed.dk. Læs mere om Fælles Stamkort hos Sundhedsdatastyrelsen her: https://sundhedsdatastyrelsen.dk/digitale-loesninger/et-samlet-patientoverblik/faelles-stamkort
Med implementering af Fælles Stamkort medfølger nedenstående ændringer i EG WinPLC. Ændringerne er tilgængelige for både almen praksis og speciallægepraksis.
Nyt på journalhovedet En ny information med rød tekst "GENOPLIVNING FRAVALGT", kan fremover blive vist på journalhovedet. Informationen kan kun optræde på patienter over 60 år, da dette er aldersgrænsen for at kunne fravælge genoplivning på sundhed.dk. Hvis patienten har registreret fravalg af genoplivning, vil informationen blive vist. Indtil den 22. januar 2025 vil informationen dog ikke kunne blive vist, da funktionen til at registrere fravalg af genoplivning først idriftsættes denne dato.
Nye felter på stamkortet Stamkortet i EG WinPLC er blevet udvidet med flere felter til visning af information fra Fælles Stamkort.
På fanen Stamdata fremgår der nu følgende oplysninger fra Fælles Stamkort: •Patientens telefonnumre, både hjem, mobil og arbejde - denne information kan tilføjes/ændres i EG WinPLC. Se mere om telefonnumre nedenfor. •Midlertidig adresse - denne information kan tilføjes/ændres i EG WinPLC •Registreringer i diverse registre, herunder livstestamente, behandlingstestamente, organdonation og fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop. Sidstnævnte kan have følgende værdier: Ej fravalgt (standardværdi), Fravalgt og Uoplyst.
Bemærk vedrørende telefonnumre: Telefonnumre i EG WinPLC bliver overskrevet med de telefonnumre, der er registreret på Fælles Stamkort, når der foretages et patientopslag. Dette gælder alle former for telefonnumre, herunder også mobilnumre, som i EG WinPLC bruges til SMS-advisering. Hvis der endnu ikke er registreret telefonnumre på Fælles Stamkort, vil telefonnumre fra EG WinPLC stadig blive vist, og disse numre vil blive tilføjet på Fælles Stamkort ved synkronisering. Vær særligt opmærksom på, at patienterne nu har mulighed for at angive et udenlandsk telefonnummer som mobilnummer på Fælles Stamkort. Det er dog ikke muligt at sende SMS-adviseringer til udenlandske numre i EG WinPLC.
Fanen Familie/ressourcer på stamkortet er blevet omdøbt til Ressourcer, og her fremgår nu følgende oplysninger fra Fælles Stamkort: •Foretrukket kommunikationssprog - denne information kan tilføjes/ændres i EG WinPLC •Tandlæge •Pårørende - det kan være personer, som patienten selv har registreret via sundhed.dk, eller som sundhedspersonale har registreret. Denne information kan tilføjes/ændres i EG WinPLC. Samtidig fremgår som noget nyt oplysninger fra CPR-registret om patientens familie/relationer, herunder forældremyndighed.
Når du gemmer ændringer i stamkortet i EG WinPLC, synkroniseres data automatisk med Fælles Stamkort/sundhed.dk. Ligeledes bliver oplysningerne i EG WinPLC automatisk opdateret ved ændring af stamoplysninger på Fælles Stamkort/sundhed.dk. Alle oplysninger, som synkroniseres med Fælles Stamkort, vises med et "sundhed.dk"-logo. Når du holder musen over logoet, vises information om, hvem der sidst har ændret oplysningen og hvornår.
Rettigheder til at se data fra Fælles Stamkort Data fra Fælles Stamkort er beskyttet af rettighedskontrol. For at du som bruger i EG WinPLC kan se data fra Fælles Stamkort, skal du være logget ind med MitID i EG WinPLC. Det er dog kun nødvendigt at logge ind med MitID i EG WinPLC én gang på en arbejdsdag, også selvom EG WinPLC eventuelt genstartes i løbet af dagen.
Hvis en bruger ikke har rettighed til at se data fra Fælles Stamkort, vil telefonnumre på journalhovedet, stamkortet og i Aftalekalenderen være skjulte. De resterende oplysninger fra Fælles Stamkort vil også være skjulte på stamkortet i EG WinPLC, og information om fravalg af genoplivning vil ikke blive vist på journalhovedet.
Logning af opslag i Fælles Stamkort Når et CPR-nummer slås op i EG WinPLC, bliver der nu sendt oplysninger til MinLog om, at brugeren har foretaget opslag i Fælles Stamkort. Det skyldes, at en del af oplysningerne fra Fælles Stamkort bliver vist både på journalhovedet (kontaktoplysninger i form af telefonnumre samt evt. information om fravalg af genoplivning) og i Aftalekalenderen (kontaktoplysninger i form af telefonnumre). Logning vedrørende opslag i Fælles Stamkort kan ses af patienten under 'Log' på sundhed.dk. Der oprettes kun én log pr. bruger pr. patient i døgnet. |
Fremover bliver arbejdet med patienter i graviditetsforløb lettere, da Digital Svangrejournal er blevet tilgængelig for jer i klinikken.
Digital Svangrejournal gør processen med udfyldelse af svangre- og vandrejournal mere smidig, da den gravide selv kan indtaste data via Min Læge appen. Samtidig bliver oprettelsen af en sygehushenvisning med de udfyldte blanketter mere automatiseret.
Digital Svangrejournal er implementeret sammen med et nyt modul i EG WinPLC: Svangreforløb. Her fås et overblik over forløbet både med hensyn til datoer, laboratorieprøver og afsendelse af spørgeskema til patienten forud for første svangreundersøgelse. Dette sikrer samtidig transparens i forhold til hvilke data, der bliver sendt til Digital Svangrejournal.
I samme ombæring er den tidligere funktion 'Svangreforløb' blevet omdøbt til 'Fødselsinfo'.
Læs mere om hvordan du bruger Digital Svangrejournal her: Digital Svangrejournal
Du kan også finde mere information om, hvad Digital Svangrejournal er, og hvordan du bruger den i praksis, i PLSP's og MedComs vejledninger her: •Generel vejledning (fra marts 2025): Vejledning Digital Svangrejournal •Generel videovejledning (fra oktober 2024): https://vimeo.com/1022818640 |
EG WinPLC 2024.10
Det er nu muligt for brugere af typen sygeplejerske at registrere vaccinationer i EG WinPLC på egne vegne, i stedet for på vegne af en læge. * Herved registreres og verificeres vaccinationen med sygeplejerskens navn, ligesom regningen oprettes med sygeplejerskens navn.
* Bemærk! Det kræver, at sygeplejerskens autorisations-ID er indtastet i EG WinPLC. Det gøres under Kartoteker > Bruger > dobbeltklik på sygeplejerskens bruger. Udfyld feltet 'Autorisations-ID' og klik på <OK (F10)>. |
Der vises nu en hjælpetekst ved udfyldelse af en elektronisk henvisning til speciallæge. I teksten fremgår hvilke oplysninger, henvisningen bør indeholde, og er således en påmindelse om at få de relevante informationer med. Det er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering.
|
Der er implementeret tre initiativer for at gøre opmærksom på eventuel manglende registrering af aktionsdiagnose. Det er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering. Initiativerne er:
•Ved påsættelse af diagnoser vælges der nu som standard en aktionsdiagnose ved 'Diagnoseart'. Dette sker både ved registrering af diagnoser på notater og i Diagnosefanen.
•Hvis der registreres en bidiagnose på patienten, uden at der i forvejen er registreret en aktionsdiagnose samme dag, vises information herom som en anbefaling til at registrere en aktionsdiagnose.
•Hvis der er et igangværende patientforløb, hvor der ikke har været registreret en aktionsdiagnose inden for de sidste 12 måneder, vises information om dette ved forløbsteksten i journalhovedet.
|
Fremadrettet kan der kun påsættes én aktionsdiagnose på lægebreve og hospitalshenvisninger, mens der kan tilføjes op til fem bidiagnoser.
Ved udfyldelse af et lægebrev, skal der først sættes aktionsdiagnose på lægebrevet, enten ved at vælge fra en allerede registreret diagnose på patienten (<F2>) eller vha. diagnosevælgeren (<Shift+F2>). Når aktionsdiagnosen er påsat og fremgår af lægebrevet, skal bidiagnose(r) påsættes på samme måde. Nederst i vinduet fremgår en hjælpetekst til indsættelse af diagnoser. Teksten ændrer sig, alt efter om der skal indsættes en aktionsdiagnose eller bidiagnose(r) (illustreret på billedet nedenfor).
Hvis en tilføjet aktionsdiagnose slettes, bliver alle tilføjede bidiagnoser også slettet. Det er dog muligt at slette bidiagnoser, uden det påvirker aktionsdiagnosen. På Diagnosefanen fås et overblik over, om en diagnose er aktionsdiagnose eller bidiagnose. Det ses ved bogstaverne "A" for aktionsdiagnose og "B" for bidiagnose, som fremgår ud for diagnosen.
Ovenstående er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering.
|
Nu bliver vaccinationer indrapporteret til DDV så snart en hvilken som helst af klinikkens brugere med autorisation logger ind i EG WinPLC - dog tidligst dagen efter vaccinationen er registreret. Det kræver således ikke længere nødvendigvis et login fra den bruger, som vaccinationerne er registreret på vegne af. Dette sikrer hurtigere synkronisering med DDV og dermed mere retvisende data på vaccinationskortet. |
Det bliver nu muligt at kunne vælge mellem flere forskellige ydelser ved oprettelse af en vaccinationsregning i specialmodulet 'Vaccinationsopsætning'. Samtidig vælges der automatisk en standardydelse baseret på patientens alder. Hvis patienten er 18 år eller derover, vælges automatisk ydelsen "Grundhonorar", og hvis patienten er under 18 år, vælges automatisk ydelsen "Grundhonorar (børn)". Hvis der ønskes flere ydelser at vælge i mellem, fx "Recepthonorar" og "Undtagelsesattest", kan de blive tilføjet ved at kontakte EG Healthcare Support. |
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER
Klinikkens Cockpit:
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/
I forbindelse med projektet 'Klinikkens Cockpit', som drives af MedCom og PLO, er vi nu klar med småforbedringer til Patientoverblikket til de deltagende pilotklinikker. De klinikker, dette gælder for, er informeret herom.
På modulet 'Medicinkort' på Patientoverblikket er der tilføjet en ny kolonne ved navn 'Dosering', hvor dosering på ordinationen fremgår. Hvis doseringsteksten er for lang, kan hele teksten ses, når musen holdes over den. Dette giver et forbedret overblik over patientens aktuelle medicin.
På modulerne 'Aktivitet i klinikken' og 'Tværsektoriel aktivitet' er der tilføjes visning af diagnosetekst i forlængelse af diagnosekoden. Dette sikrer mere gennemsigtighed med patientens diagnoser.
|
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2024.10
En ny funktion gør det muligt at eksportere bogføringsdata fra EG WinPLC i en separat fil, som kan importeres i et eksternt bogføringssystem.
Der kan eksporteres udtræk af: •Regninger med bogførte betalinger •Regninger med skyldig saldo
Klinikker, som tidligere har haft regnskabsudtræk tilgængelig under Specialudtræk, skal fremadrettet bruge denne nye funktion til at generere regnskabsudtræk.
Se, hvordan du gør, i kapitlet her: Eksport til finanssystem |
Pilotprojekt Klinikkens Cockpit: nyheder december 2024
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/
Vi er nu klar med en helt ny funktion, som gør det muligt for jer at få et bedre populationsoverblik i klinikken.
Idéen bag populationsoverblikket er at give jer som klinik adgang til en række profiler, så I nemt kan identificere specifikke patientgrupper. Det skal være med til at lette det opsøgende arbejde omkring populationsomsorg og strømline behandlingen. Profilerne er valideret af en lægefaglig referencegruppe, som har defineret inklusionskriterier for fremsøgning af bestemte patientpopulationer. I første omgang er én profil tilgængelig, men flere profiler forventes at komme til løbende.
DAN POPULATIONSUDTRÆKKET Du finder populationsudtrækket i EG WinPLC under Statistik > Patientudtræk. I venstre side af vinduet er der tilføjet et nyt felt; 'Populationsudtræk'. Her vil alle tilgængelige udtræk/profiler ligge. Første tilgængelige udtræk er OK 22-01, baseret på overenskomsten om almen praksis OK22. Når du klikker på profilen, vises en beskrivelse af inklusionskriterierne for profilen. I højre side af vinduet vises en liste med de af klinikkens patienter, som opfylder kriterierne.
FÅ OVERBLIK OVER POPULATIONEN På listen over patienter fremgår som standard følgende informationer om patienterne: •CPR-nummer •Navn •Primær læge (som defineret på stamkortet) •Næste aftale i klinikken
Du kan sortere på kolonnerne ved at klikke på kolonneoverskriften. Hvis der findes en næste aftale i klinikken for en patient, kan du markere patienten i listen og klikke på knappen <Gå til aftale>. Her åbner Aftalekalenderen med aftalen markeret. Herved er det let at redigere aftalen og tilføje en tekst om, hvad der eventuelt skal følges op på ud fra populationsudtrækket.
Du kan også få vist flere informationer om patienterne ved at vælge Detaljer i fold-ud-menuen ovenfor patientlisten. Herved udvides antallet af kolonner. Maksimer eventuelt vinduet, så flere kolonner automatisk vises. Med knappen <Kolonner> kan du til-/fravælge de kolonner, du ønsker vist på dit overblik. Hvilke kolonner, der er tilgængelige, er defineret af den lægefaglige referencegruppe. Hvis nogle af kolonnerne er tomme skyldes det, at der ikke findes noget data at vise.
EKSPORTER UDTRÆKKET TIL EXCEL Som vanligt kan du både printe udtrækket med knappen <Print (F11)> og eksportere udtrækket til en Excel-fil med knappen <Excel (F12)>. Ved eksportering af udtrækket bliver patientens kontaktoplysninger automatisk tilføjet. |
På modulet 'Medicinkort' på Patientoverblikket er der tilføjet en ny kolonne ved navn 'Styrke', hvor præparatets styrke fremgår. Dette forbedrer overblikket over patientens aktuelle medicin.
|
EG WinPLC 2024.06
Lægemiddelstyrelsen har opdateret processen for bivirkningsindberetning, hvilket betyder følgende ændringer i EG WinPLC:
Layoutmæssige ændringer Der er foretaget layoutmæssige ændringer i vinduet til bivirkningsindberetning for at optimere arbejdsgangen, bl.a. er rækkefølgen af fanerne blevet ændret.
Yderligere oplysninger, hvis patienten markeres mors Hvis patienten markeres som mors, fremkommer der automatisk flere felter på fanen 'Patient' til at angive oplysninger omkring dødsdato, dødsårsag og obduktion. Hvis det markeres, at obduktion er foretaget, kan der tilføjes obduktionsbekræftet dødsårsag i et nyt tekstfelt.
Konsekvens skal fremover angives pr. bivirkning Tidligere skulle konsekvenser (dvs. hvad bivirkningerne medførte) angives for indberetningen som helhed. Nu skal der i stedet angives konsekvenser for hver enkelt bivirkning på indberetningen.
Det betyder, at ved tilføjelse af en bivirkning på indberetningen, skal der ved feltet 'Bivirkningen medførte' registreres konsekvenser, som kun gælder for dén ene bivirkning. Når alle informationer om bivirkningen er indtastet, kan der tilføjes en ny bivirkning og dertilhørende konsekvenser med knappen <Tilføj bivirkning>. Alle de tilføjede bivirkninger fremgår øverst i vinduet, hvor der kan skiftes mellem bivirkningerne.
Der kan angives yderligere oplysninger fælles for alle bivirkninger (hele bivirkningsforløbet) i fritekstfeltet nederst på fanen 'Bivirkning'.
Kun mistænkt præparat medtages automatisk i indberetningen På fanen 'Andre lægemidler' bliver samtidige præparater nu ikke længere automatisk medtaget i indberetningen. I stedet skal der manuelt sættes flueben i 'Medtag' ved eventuelle præparater, som skal medtages i indberetningen.
Registrer yderligere undersøgelser Som tidligere, kan der på fanen 'Undersøgelser' tilføjes undersøgelser, som patienten har fået foretaget, og som har relevans for bivirkningsindberetningen. Det er blevet nemmere at tilføje undersøgelser med mere specifikke felter til undersøgelsens resultat. Når alle informationer om undersøgelsen er indtastet, kan der tilføjes en ny undersøgelse med knappen <Tilføj undersøgelse>. Alle de tilføjede undersøgelser fremgår øverst i vinduet, hvor der kan skiftes mellem undersøgelserne.
|
Der er tilføjet nye indstillinger i modulet Patientkommunikation via fanen 'Ferie'.
Her kan I aktivere ferie-tilstand for hele klinikken. Når denne tilstand er aktiveret, kan der tilføjes en feriebesked, som vises på klinikkens Patientportal når patienten er logget ind, og det er muligt at deaktivere e-mailkonsultation og receptfornyelse via Patientportalen.
Bemærk! Selvom e-mailkonsultation og receptfornyelser er deaktiveret for Patientportalen, kan der muligvis stadig komme e-mailkonsultationer og receptfornyelser andre steder fra, bl.a. Min Læge appen og Medicinkortet appen. Derfor anbefales det også at læse afsnittet 'Hvad slår igennem hvor?' i kapitlet Ferielukket i klinikken.
Nedenstående billeder viser et eksempel på en feriebesked, som er angivet i Patientkommunikation og hvordan den ser ud på Patientportalen.
Hvis patienten forsøger at skrive en ny e-mailkonsultation, men denne funktion er deaktiveret af klinikken i forbindelse med ferien, vises information om dette. Se eksemplet nedenfor.
|
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2024.06
Pilotprojekt Klinikkens Cockpit: nyheder august 2024
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/
I forbindelse med projektet 'Klinikkens Cockpit', som drives af MedCom og PLO, er vi nu klar til med en opdatering til Patientoverblikket til de deltagende pilotklinikker. De klinikker, dette gælder for, er informeret herom.
Det er nu muligt at få et overblik over patientens aktivitet i klinikken og patientens tværsektorielle aktivitet. Det sker gennem to nye moduler af samme navn:
•Aktivitet i klinikken: Her fås et overblik over hvor mange af de forskellige ydelser, der er udført på patienten. F.eks. hvor mange konsultationer, patienten har været til og hvor mange sygebesøg, der er udført hos patienten. Hvis musen holdes over en diagnose eller en ydelse i oversigten, vises yderligere information om hhv. diagnosetekst og ydelsestekst.
•Tværsektoriel aktivitet: Her fås et overblik over patientens aktivitet uden for klinikken, baseret på den data klinikken har adgang til, som primært er modtagne korrespondancer og epikriser. Der fremgår bl.a. information om indlæggelser, ambulante forløb, lægevagten, akutmodtagelse og kommunale forløb (baseret på de epikriser, klinikken har modtaget fra kommunen).
Samtidig er modulerne 'Aktuelle diagnoser' og 'Relevante diagnoser' smeltet sammen til ét modul, 'Diagnosekortet', som forbedrer overblikket ved at samle informationerne og afspejle patientens Diagnosekort.
|
EG WinPLC 2024.03
Fremadrettet slipper I for manuelt at indlæse patientfortegnelse i EG WinPLC fra sundhed.dk.
PLSP har lanceret en ny service, som automatisk indlæser klinikkens patientfortegnelse i EG WinPLC. Indlæsningen sker automatisk hver 7. dag, så EG WinPLC altid har den opdaterede patientfortegnelse i systemet.
Derfor skal I ikke længere bruge funktionaliteten til manuel indlæsning under Filer > Importer patientfortegnelse. |
Fremover bliver det muligt at sætte en markering i Forløbsplaner, hvis det vurderes, at patienten bør henvises til et kommunalt forebyggelses-/rehabiliteringstilbud.
Når denne markering er sat, bliver der sendt en opgaverekvisition på patienten, som placeres til mappen 'Opgaverekvisition' i Kommunikationsstatus.
Ved dobbeltklik på beskeden/opgaven eller klik på <Vis>, påbegyndes der automatisk oprettelse af en dynamisk henvisning af typen kommunepakke. Der skal herefter vælges pakke, og henvisningen skal udfyldes med relevante informationer samt henvisningsdiagnose. Der bliver automatisk indsat tekst fra opgaverekvisitionen i anamnesefeltet.
Når henvisningen er oprettet, bliver opgaverekvisitionen markeret som afsendt og automatisk flyttet til mappen 'Henvisninger (udgående)' i Kommunikationsstatus. Hvis henvisningen er oprettet af en sekretær, vil den blive lagt til godkendelse hos en læge, før den sendes, som sædvanligt.
En opgaverekvisition kan godt afvises. Dette gøres ved at slette opgaverekvisitionen i Kommunikationsmodulet. Den bliver herefter markeret som annulleret, og der sendes automatisk en status til Forløbsplaner herom.
Bemærk, at KiAP først skal aktivere muligheden for at sætte en markering i Forløbsplaner, før ovenstående funktionalitet kan ibrugtages. Dette forventes aktiveret efter påsken 2024. |
Vi har implementeret en ny funktionalitet ved oprettelse af e-svar, som tjekker, om patienten bruger Min Læge appen. Det giver bedre mulighed for at sende et e-svar til patienten, selvom patienten ikke har en e-mailadresse registreret i stamkortet i EG WinPLC, da patienten i stedet vil blive adviseret via Min Læge appen.
Hvis patienten ikke har en e-mailadresse registreret, og samtidig ikke bruger Min Læge appen, bliver der vist en advarsel, når du forsøger at oprette et e-svar til patienten. Advarslen informerer om, at patienten ikke vil få en notifikation om, at der er sendt en e-mailkonsultation til dem. Hvis patienten ikke har en e-mailadresse registreret, men bruger Min Læge appen, vises ingen advarsel. |
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER
Klinikkens Cockpit:
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/klinikkens-cockpit/
I forbindelse med projektet 'Klinikkens Cockpit', som drives af MedCom og PLO, er vi nu klar til at lægge en ny version af Patientoverblikket ud til de deltagende pilotklinikker. De klinikker, dette gælder for, er informeret herom.
Først og fremmest har Patientoverblikket fået et mere moderne design og opbygning (illustreret nedenfor).
Derudover er det nu muligt at foretage handlinger direkte fra Patientoverblikket. Der kan foretages handlinger på de moduler, som har fået tilføjet et plus
Samtidig fremgår der nu et tal på hvert modul, som indikerer hvor meget data, der er registreret på patienten inden for det givne modul. Herved kan du fx få et hurtigt overblik over, hvor meget medicin patienten får, eller hvor mange diagnoser patienten har. Specifikt vedrørende diagnosemodulet på overblikket: hvis der er angivet supplerende tekst på diagnoseregistreringerne, vil dette ligeledes fremgå på overblikket.
Selve opsætningen af Patientoverblikket er blevet gjort nemmere med to nye skabeloner: Patientoverblik (1) og Patientoverblik (2). Du finder skabelonerne i topmenuen under Opsætning > Patientoverblik. Skabelonerne er sammensat i tråd med Klinikkens Cockpit-projektet, så de giver et godt og generelt overblik over patientens situation. Skabelonerne adskiller sig ved, at Patientoverblik (1) rummer modulet 'Kontinuation - alle', som understøtter en arbejdsgang hvor flydenotat anvendes, mens Patientoverblik (2) rummer modulet 'Resumé', som understøtter en arbejdsgang hvor resuméet anvendes til tilsvarende formål.
|
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2024.03
Nu kan I lettere arkivere en e-mailkonsultation fra Kommunikationsstatus, hvis der ikke er behov for at svare patienten. Tidligere skulle standardsvaret i besvarelsesfeltet manuelt slettes, før e-mailkonsultationen kunne arkiveres. Nu kan e-mailkonsultationen arkiveres med det samme, ved at knappen <Arkiver (Alt+A)> altid er tilgængelig i vinduet.
Ved arkivering forsvinder e-mailkonsultationen fra listen over ubesvarede e-mailkonsultationer i Kommunikationsstatus > E-mailkonsultationer.
|
EG WinPLC 2023.12
Bemærk, at denne funktionalitet kræver tilkøb af mit.dk-integration til EG WinPLC.
Vi har forbedret og videreudviklet det modul, som anvendes til at oprette og sende digital post til patienter via mit.dk.
Hvis I fremover forsøger at sende digital post til en patient under 15 år, vises et nyt vindue til valg af forældremyndighedsindehaver(e), som skal modtage posten på vegne af patienten. Der laves automatisk et CPR-opslag, hvor de personer, som har forældremyndighed over patienten, hentes. Hvis de fundne personer ikke allerede fremgår af patientens relationer, gemmes de her. Der kan også manuelt oprettes forældremyndige relationer i modulet Relationer. Disse relationer vil også kunne vælges på listen over modtagere af den digitale post.
På fanen Afsendt til patient vil der fremgå en udgave af brevet for hver person, den er sendt til. Ved at klikke på brevet fremgår der oplysninger om, hvem brevet specifikt er sendt til.
Samtidig er hastigheden på mit.dk-modulet blevet optimeret. |
Alle de webservices, som levereres af PLSP (Primærsektorens Leverandør Service Platform), har tidligere ligget som links under menupunktet 'Klinik+' i funktionsmenuen til venstre i EG WinPLC.
Disse links er blevet samlet i en liste for bedre overblik. Samtidig er der nu to versioner af listen: •En liste som fortsat åbnes gennem 'Klinik+' i funktionsmenuen til venstre. Her er der adgang til de patientspecifikke services, dvs. som tager udgangspunkt i den aktuelle patientjournal, der er åben.
•En liste som åbnes via det nye menupunkt 'Klinik+' i topmenuen. Her er der adgang til de services, som er tilgængelige uden at have en patientjournal i kontekst.
Bemærk! Menuerne vises kun, hvis brugeren er logget ind med digital signatur i EG WinPLC.
Listen er inddelt i en overskuelig struktur, hvor Klinik+ relevante links er samlet i en kategori for bedre overblik. Samtidig vises en kort beskrivelse af den enkelte service, når musen holdes over titlen i listen. Hvilke services, der er adgang til, afhænger klinikkens type, og hvilke services PLSP stiller til rådighed for de enkelte kliniktyper. Derfor vil I muligvis se færre/andre links end på nedenstående eksempel.
|
EG WinPLC er blevet klargjort til indberetning af data om hjertesvigt. RKKP Hjertesvigt er tilføjet, så der automatisk vil blive indberettet data for patienter over 18 år, der har diagnosen K77 Hjertesvigt, så snart KiAP aktiverer det. |
Ved oprettelse af en ordination i Medicin-modulet er der tilføjet en ny funktion, som giver nemmere mulighed at vælge et dosisdispenseret præparat.
Det gøres ved at sætte flueben ved 'Skal dosisdispenseres' i forbindelse med medicinsøgningen i øverste højre hjørne af vinduet. I søgeresultatet vises nu udelukkende præparater, som kan dosisdispenseres.
Ved valg af et præparat fra listen, skal der ikke tages stilling til pakning. Ligeledes bliver recepten automatisk markeret som dosisdispenseret under 'Udlevering', og pakningsfeltet forbliver automatisk tomt.
Ved oprettelse af en ny recept eller receptanmodning på eksisterende dosisdispenseret ordination med dosisdispenseret recept, vil recept/receptanmodning automatisk blive markeret som dosisdispenseret. |
EG WinPLC 2023.11
Nu kan du se indholdet i e-mailkonsultationer uden at åbne selve e-mailkonsultationen via Diverse-fanen eller Kommunikationsstatus. Hold blot musen over e-mailkonsultationen i notatfanen, så vises indholdet.
Hvis der kun er sendt en e-mailkonsultation fra klinikken til patienten, vises dette blot. Hvis der har været en dialog mellem patient og klinik, vises øverst patientens e-mailkonsultation og nedenfor klinikkens besvarelse herpå.
|
Vi introducerer en række nye ikoner i Paraklinisk skema, som gør det lettere for jer at få et overblik over prøvesvarenes status. Det er blandt andet blevet tydeligere, hvorvidt en kommentar knytter sig til et enkelt prøvesvar eller til hele rekvisitionen.
De nye ikoners betydning fremgår også i bunden af Paraklinisk skema.
Ligeledes kan der nu forekomme kursiv tekst ved en prøve. Den kursive tekst indikerer, at laboratoriet har en rekvisition på prøven, men endnu ikke et svar. Det er således et varsel om, at der kommer et svar. Den kursive tekst kan eksempelvis være 'Se Mikro' eller '*****'.
De nye ikoner optræder også ved visning af laboratoriesvar i mappen 'Parakliniske svar' i Kommunikationsstatus. Her er der tilføjet nye kolonner til visning af ikonerne: •Kmt. = kommentar •Kor. = korrigeret •Prv. = privatmarkeret
|
Vi har forbedret vores service, der anvendes til ydelsesopdatering, hvilket giver jer bedre mulighed for at kode de rigtige ydelser samt sparer jer for at opdatere ydelser.
Fremover skal I ikke længere selv bruge tid på at indtaste regionale ydelser og ydelser fra lokalaftaler. Disse ydelser kommer automatisk ind med ydelsesopdateringen. Alle ydelser pånær attestydelser og egne ydelser opdateres således automatisk.
Der kommer jævnligt nye sygesikringsydelser ind, nu også over ydelsesnummer 9000, som hidtil kun har været anvendt til egne ydelser. Hvis der kommer en sygesikringsydelse ind med et nummer, som allerede tilhører en egenydelse, bliver egenydelsen automatisk flyttet til et ledigt ydelsesnummer over 9300. Nye egne ydelser bør oprettes på numre over 9300 (bemærk: for speciallæger bør nye egne ydelser oprettes på numre under 100).
Samtidig er der blevet plads til en længere ydelsestekst ved oprettelse af en ydelse. |
Vi har over længere tid arbejdet på en idéportal, som vi nu er klar til at lancere. Formålet med portalen er at give vores brugere mulighed for at komme med idéer til ny funktionalitet og forslag til forbedringer af eksisterende moduler i EG WinPLC, og ikke mindst se og følge de forslag, som andre brugere har indsendt.
Du tilgår Idéportalen via topmenuen Hjælp > WinPLC Idéportal.
Læs hvordan du bruger Idéportalen i afsnittet EG WinPLC Idéportalen. |
Der er implementeret mindre rettelser ved oprettelse af speciallægehenvisninger. Det skyldes, at det ikke længere er muligt at sende henvisninger med henvisningstype 'Vurdering ved enkeltstående konsultation' til fritvalgsordningen på DNHF (Den Nationale Henvisningsformidling). Henvisningen skal i stedet sendes direkte til en konkret speciallæge.
Hvis der oprettes en elektronisk henvisning i EG WinPLC, hvor Henvisningshotellet vælges som modtager, er det ikke muligt i 'Henvisningstype' at vælge '6. Vurdering ved enkeltstående konsultation'. Hvis der i stedet vælges en konkret modtager, vil henvisningstype 6 være tilgængelig.
Ved oprettelse af en henvisning med henvisningstype 6, er der ligeledes tilføjet to nye funktioner:
•En ny menu til at registrere patientens samtykke til digital indkaldelse. Denne registrering sendes med i henvisningen og kan give speciallægen mulighed for at indkalde patienten via e-Boks/mit.dk. Som standard er der ikke registreret noget, og der skal vælges enten "Uoplyst", "Positivt" eller "Negativt", før henvisningen kan sendes.
•Et nyt link, 'Oversigt over målgrupper for enkeltstående konsultation', som åbner en vejledning til henvisningen inden for de forskellige specialer.
|
Funktionen 'Søg i notat' har fået tilføjet to nye muligheder for at tilpasse søgningen. Det betyder, at der nu kan medtages notater på patienter, som er markeret mors og notater på slettede patienter. |
Ved oprettelse af en ordination i Medicin-modulet er der tilføjet en ny funktion, som giver nemmere mulighed at vælge et dosisdispenseret præparat.
Det gøres ved at sætte flueben ved 'Skal dosisdispenseres' i forbindelse med medicinsøgningen i øverste højre hjørne af vinduet. I søgeresultatet vises nu udelukkende præparater, som kan dosisdispenseres.
Ved valg af et præparat fra listen, skal der ikke tages stilling til pakning. Ligeledes bliver recepten automatisk markeret som dosisdispenseret under 'Udlevering', og pakningsfeltet forbliver automatisk tomt.
Ved oprettelse af en ny recept eller receptanmodning på eksisterende dosisdispenseret ordination med dosisdispenseret recept, vil recept/receptanmodning automatisk blive markeret som dosisdispenseret. |
EG WinPLC 2023.08
Fremover får afsendte e-mailkonsultationer angivet statussen 'Læst' i EG WinPLC, når patienten åbner e-mailkonsultationen via Min Læge appen. Det vises ved, at feltet 'Læst' på den afsendte e-mailkonsultation udfyldes med dato og tidspunkt for, hvornår patienten har læst e-mailkonsultationen. Den afsendte e-mailkonsultation kan både åbnes via fanen Diverse på patientens journal og via Kommunikationsstatus, i mappen E-mailkonsultationer, hvor der skal vælges "Besvaret i dag" eller "Besvaret i denne uge" i fold-ud-menuen øverst.
Markering af 'Læst'-status fungerer dermed på samme måde, som når patienten åbner en e-mailkonsultation via emailkonsultation.dk. Løsningen er med til at sikre, at du altid ved, om patienterne har læst vigtig information i afsendte e-mailkonsultationer.
Når patienten har læst en e-mailkonsultation via Min Læge appen, markeres e-mailkonsultationen samtidig som læst på emailkonsultation.dk. |
Diagnosefanen har fået et teknologisk og designmæssigt løft med det formål at skabe et bedre overblik over patientens diagnoser. Derudover er der tilføjet flere oplysninger til forløbsdiagnoserne, så det bliver transparent hvorvidt forløbet er afsluttet eller igangværende, og om diagnosen er påsat Diagnosekortet.
Se en beskrivelse og vejledning til modulet i kapitlet Diagnoser. |
Bemærk! Disse nye funktioner er sendt ud til en håndfuld pilotklinikker i version 2023.06. Funktionerne kommer nu ud til de resterende almen praksis-klinikker i denne version.
I forbindelse med MedCom certificering af Diagnosepakken har vi implementeret to nye funktioner: •Mulighed for at tilføje kontaktdiagnoser på Diagnosekortet •Mulighed for at tilknytte en kontaktdiagnose til en forløbsdiagnose i diagnosemodulet
Tilføj kontaktdiagnose på Diagnosekortet Det er nu muligt at sætte kontaktdiagnoser på Diagnosekortet. Der er implementeret en ny knap, <Tilføj kontaktdiagnose>, i Diagnosekortet på fanebladet Afstem. Ved klik på <Tilføj kontaktdiagnose> åbner et nyt vindue. Nederst i vinduet fremgår en liste over alle de kontaktdiagnoser på patientens journal, der kan tilføjes selvstændigt på Diagnosekortet. (Her fremgår således ikke kontaktdiagnoser, som er tilknyttet en forløbsdiagnose). For at tilføje en diagnose, klik på ikonet
Tilknyt kontaktdiagnose til forløbsdiagnose i diagnosemodulet For at skabe et bedre overblik over diagnoser i diagnosemodulet, er det nu muligt at tilknytte en kontaktdiagnose til en forløbsdiagnose. Det gøres ved at højreklikke på en kontaktdiagnose i oversigten over diagnoseregistreringer, og vælge Tilknyt kontakt til forløb. Der åbner et nyt vindue med en oversigt over de forløbsdiagnoser, som kontaktdiagnosen kan tilknyttes. (Her fremgår således ikke forløbsdiagnoser, som har afslutningsdato før kontaktdatoen for kontaktdiagnosen, og heller ikke forløbsdiagnoser, som har debutdato efter kontaktdatoen for kontaktdiagnosen). Sæt flueben ved den forløbsdiagnose, som kontaktdiagnosen skal tilknyttes, og klik på <Gem (F10)>. Herefter bliver oversigten over forløbsdiagnoser i diagnosemodulet automatisk opdateret. I kolonnen med et link-symbol
Hvis en forløbsdiagnose, hvortil der er knyttet kontaktdiagnoser, sættes på Diagnosekortet, følger de tilknyttede kontaktdiagnoser ikke med over på Diagnosekortet.
Kontaktdiagnoser, som er tilføjet selvstændigt på Diagnosekortet, kan ikke tilknyttes forløbsdiagnoser.
|
Der er implementeret en ny knap, <Vælg/Fravælg alle>, som gør det muligt at vælge eller fravælge alle diagnoser i listen på én gang, når Diagnosekortet skal afstemmes allerførste gang. Knappen er kun tilgængelig ved allerførste afstemning af Diagnosekortet. |
Vi har gennemført en generel sanering af diagnoseregistreringer, som konverterer forældede og ugyldige diagnosekoder til gældende diagnosekoder. Det er foretaget på de diagnoseregistreringer, hvor vi maskinelt har kunne lave en entydig konvertering.
Følgende forbedringer er foretaget: •ICPC-2 koder uden ICD-10 koder tilknyttet er blevet konverteret til standard ICD-10. Eksempelvis er T90 blevet konverteret til T90 + E119A. •ICD-10 koder uden ICPC-2 koder tilknyttet er blevet konverteret, hvis der er et 1-1 forhold. Undtagelsen er dog hvis det er kønsbaseret. •Forældede kodepar er blevet erstattet af det opdaterede kodepar.
Samlet set betyder det, at du vil opleve en forbedret datakvalitet i EG WinPLC og se færre diagnoseregistreringer, som er enten forældede eller ugyldige, som illustreret på siden Tekstformatering af diagnoser. |
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2023.08
Der er tilføjet mindre rettelser i Medicinkortet: •Der vises nu information om seneste udleveringsapotek for et præparat, når musen holdes over udleveringsdatoen i kolonnen 'Udleveret'. •På VKA-ordinationer er det nu muligt at indskyde et justeringsforløb med dosering på 0, altså en periode uden dosering. Det gøres ved at oprette et opstarts-/justeringsforløb, tilføje det ønskede antal dage og indtaste 0 ud for dagene. •Ved oprettelse/redigering af en ordination med lang doseringstekst, er det nu muligt at se hele doseringsteksten ved at scrolle i doseringstekst-vinduet. |
EG WinPLC 2023.06
Indtil nu har det kun været muligt for patienter at vedhæfte en fil til en e-mailkonsultation, som de sendte via emailkonsultation.dk. Nu kan de også vedhæfte en fil til en e-mailkonsultation, som de sender via Min Læge appen. Dette giver mere fleksibilitet for patienterne og udvider anvendelsesmulighederne af Min Læge appen. |
Personale, som er delt mellem flere klinikker, er fremadrettet bedre understøttet i Min Læge appen. Udover at kunne booke tider hos klinikkens faste behandlere, kan patienter nu også via appen se og booke tider hos behandlere, som også arbejder for andre klinikker og kan bookes online. |
Patientkommunikations-modulet, som samler indstillingerne for e-services (emailkonsultation.dk, aftalebogen.dk og Min Læge appen), er blevet opdateret med et mere overskueligt layout. Modulet åbnes stadig via Opsætning > Patientkommunikation.
Der er også tilføjet mulighed for at angive et brugerdefineret navn for hver behandler. Brugeren vil blive vist med dette navn på e-services i stedet for det oprindelige brugernavn i EG WinPLC. |
Efter vedtagelse i Folketinget er store bededag ikke længere en helligdag fra og med 2024. Derfor er helligdagsmarkeringen på store bededag i Aftalekalenderen blevet fjernet, og Aftalekalenderen er fremadrettet automatisk åben på store bededag. |
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER
Diagnosekortet:
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/diagnosekort/
Bemærk! Det er kun håndfuld pilotklinikker, som får adgang til disse nye funktioner i første omgang. Når funktionerne er afprøvet i praksis, kommer funktionaliteten ud til de resterende almen praksis-klinikker i en senere version. De pågældende pilotklinikker er informeret.
I forbindelse med MedCom certificering af Diagnosepakken har vi implementeret to nye funktioner: •Mulighed for at tilføje kontaktdiagnoser på Diagnosekortet •Mulighed for at tilknytte en kontaktdiagnose til en forløbsdiagnose i diagnosemodulet
Tilføj kontaktdiagnose på Diagnosekortet Det er nu muligt at sætte kontaktdiagnoser på Diagnosekortet. Der er implementeret en ny knap, <Tilføj kontaktdiagnose>, i Diagnosekortet på fanebladet Afstem. Ved klik på <Tilføj kontaktdiagnose> åbner et nyt vindue. Nederst i vinduet fremgår en liste over alle de kontaktdiagnoser på patientens journal, der kan tilføjes selvstændigt på Diagnosekortet. (Her fremgår således ikke kontaktdiagnoser, som er tilknyttet en forløbsdiagnose). For at tilføje en diagnose, klik på ikonet
Tilknyt kontaktdiagnose til forløbsdiagnose i diagnosemodulet For at skabe et bedre overblik over diagnoser i diagnosemodulet, er det nu muligt at tilknytte en kontaktdiagnose til en forløbsdiagnose. Det gøres ved at højreklikke på en kontaktdiagnose i oversigten over diagnoseregistreringer, og vælge Tilknyt kontakt til forløb. Der åbner et nyt vindue med en oversigt over de forløbsdiagnoser, som kontaktdiagnosen kan tilknyttes. (Her fremgår således ikke forløbsdiagnoser, som har afslutningsdato før kontaktdatoen for kontaktdiagnosen, og heller ikke forløbsdiagnoser, som har debutdato efter kontaktdatoen for kontaktdiagnosen). Sæt flueben ved den forløbsdiagnose, som kontaktdiagnosen skal tilknyttes, og klik på <Gem (F10)>. Herefter bliver oversigten over forløbsdiagnoser i diagnosemodulet automatisk opdateret. I kolonnen med et link-symbol
Hvis en forløbsdiagnose, hvortil der er knyttet kontaktdiagnoser, sættes på Diagnosekortet, følger de tilknyttede kontaktdiagnoser ikke med over på Diagnosekortet.
Kontaktdiagnoser, som er tilføjet selvstændigt på Diagnosekortet, kan ikke tilknyttes forløbsdiagnoser.
|
EG WinPLC 2023.05
NemID medarbejdersignatur erstattes fremover af MitID Erhverv. Derfor er loginprocessen for adgang til bl.a. Medicinkortet og Vaccinationsmodulet i EG WinPLC blevet ændret. Husk blot, at det skal aktiveres under Kartoteker > Klinik og EG WinPLC skal genstartes, før det træder i kraft (kun relevant indtil 01-07-2023, hvorefter det automatisk er aktiveret).
Læs, hvordan I logger ind på den nye måde, i afsnittet Login med MitID Erhverv. |
Vi har forbedret den service, vi anvender til at sende information ud til jer.
Al information, som vi sender til jer gennem EG WinPLC, kan I som bekendt finde i Kommunikationsstatus, i mappen "Information fra EG". I fold-ud-menuen i toppen kan der vælges mellem ulæste, læste og alle meddelelser. For at åbne en meddelelse, marker den og klik på <Vis>, eller dobbeltklik på meddelelsen.
Vi har tilføjet 2 nye ting som gør, at I lettere kan vurdere informationens karakter og relevans: •Fremover kan I se hvor høj prioritet, vi har vurderet, at informationen har. •Fremover kan I se et kort resumé af, hvad informationen omhandler.
Informationens prioritet vises med ikoner:
(intet ikon) = informationen har lav prioritet, og kan læses når det passer ind.
Resuméet af informationen fremgår i forhåndsvisningsfeltet nederst til højre i Kommunikationsstatus.
|
EG WinPLC 2023.03
Vi har effektiviseret arbejdsgangen ved oprettelse af nye patienter i EG WinPLC, hvilket betyder færre klik. Alle overflødige trin er fjernet, så I hurtigere kommer ind på patientens journal eller tidsbestillingsvinduet (afhængigt af om patienten oprettes fra hhv. WinPLC eller Aftalekalenderen), når der er indtastet fuldt, gyldigt CPR-nummer og stamkortet er udfyldt. |
Vi har indsat en genvej til denne manual direkte i EG WinPLC. Dermed kan I hurtigere tilgå manualen og finde hjælp i vejledningerne. Genvejen ligger i topmenuen under Hjælp > WinPLC manual. |
Vi har bedt om jeres feedback til at forbedre ydelsesstøtten i EG WinPLC. Ud fra de input vi fik, har vi optimeret og tilføjet valideringsregler, som tjekker om en ydelse kan bruges i den konkrete sammenhæng. Det sikrer, at I får taget de korrekte ydelser og dermed mindsker antallet af returregninger.
Følgende ydelsesvalideringer er blevet tilføjet: •Årskontrol på grænsegængere: Hvis ydelse 0120 (1. kons/årsstatus) benyttes på grænsegængere, vises der en advarsel. •Samtaleterapi på grænsegængere: Hvis ydelse 6101 (Samtaleterapi) benyttes på grænsegængere, vises der en advarsel. •Forløbsydelser på patienter i sygesikringsgruppe 2: Hvis der benyttes en eller flere forløbsydelser på en patient i sygesikringsgruppe 2, vises der en advarsel. Det gælder følgende forløbsydelser: 0130, 0131, 0132, 0133.
Følgende regler er justeret i forhold til lokale aftaler i Region Syddanmark: •Ydelse 4609 (Krisesamtale) og 4610 (Samtaleterapi) kan nu benyttes sammen med ydelse 1003 (Reg. ift. udført på video) uden, at der dukker en advarsel op. •Til grundydelsen 4610 (Samtaleterapi) kan der nu tilvælges lige så mange besøgs- og tillægsydelser som ønsket. |
Der har været nogle få fejl i modulet Patientkommunikation, bl.a. i forhold til indstillingerne 'Online patientoprettelse' og 'Maks. længde på e-kons', hvor ændringer ikke blev korrekt gemt. Dette er nu udbedret. Vær opmærksom på, at indstillingerne aktivt skal opsættes på ny. |
EG WinPLC 2023.02
Diagnosefanen har fået et teknologisk og designmæssigt løft med det formål at skabe et bedre overblik over patientens diagnoser. Derudover er der tilføjet flere oplysninger til forløbsdiagnoserne, så det bliver transparent hvorvidt forløbet er afsluttet eller igangværende, og om diagnosen er påsat Diagnosekortet.
Se en beskrivelse og vejledning til modulet i kapitlet Diagnoser. |
Vi har bedt om jeres feedback til at forbedre ydelsesstøtten i EG WinPLC. Ud fra de input vi fik, har vi optimeret og tilføjet valideringsregler, som tjekker om en ydelse kan bruges i den konkrete sammenhæng. Det sikrer, at I får taget de korrekte ydelser og dermed mindsker antallet af returregninger.
Følgende ydelsesvalideringer er blevet tilføjet: •Årskontrol på grænsegængere: Hvis ydelse 0120 (1. kons/årsstatus) benyttes på grænsegængere, vises der en advarsel. •Samtaleterapi på grænsegængere: Hvis ydelse 6101 (Samtaleterapi) benyttes på grænsegængere, vises der en advarsel. •Forløbsydelser på patienter i sygesikringsgruppe 2: Hvis der benyttes en eller flere forløbsydelser på en patient i sygesikringsgruppe 2, vises der en advarsel. Det gælder følgende forløbsydelser: 0130, 0131, 0132, 0133.
Følgende regler er justeret i forhold til lokale aftaler i Region Syddanmark: •Ydelse 4609 (Krisesamtale) og 4610 (Samtaleterapi) kan nu benyttes sammen med ydelse 1003 (Reg. ift. udført på video) uden, at der dukker en advarsel op. •Til grundydelsen 4610 (Samtaleterapi) kan der nu tilvælges lige så mange besøgs- og tillægsydelser som ønsket. |
EG WinPLC 2023.01
Menupunktet 'PLSP 1login' i funktionsmenuen er blevet omdøbt til 'Klinik+'.
FAPS har i samarbejde med PLSP lanceret systemet FAPS FriFerie til registrering af ferielukket i speciallægepraksis. Systemet åbnes med knappen <FAPS FriFerie> under menupunktet Klinik+ i funktionsmenuen. |
Vi har foretaget en række fejlrettelser i Medicinkortet, primært i forbindelse med ophævning af pausering. |
Vi har foretaget en række fejlrettelser og mindre tilføjelser i det nye fælles stamkort. |
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 2023.01
Forbedringer til EG mit.dk:
Modulet EG mit.dk kan nu åbnes uafhængigt af patientens samtykke til mit.dk. Det sikrer, at der er adgang til at se oversigten over tidligere sendt digital post, fx fra lægepost.dk og e-Boks. |
Hvis der ikke er registreret samtykke til mit.dk på patientens stamkort, når I forsøger at sende noget til patienten via EG mit.dk, popper der nu et vindue op: •Hvis samtykke-status er uoplyst på patienten, får I mulighed for at registrere samtykke i vinduet og sende med det samme, uden at skulle gå ind på patientens stamkort. Samtykke-registreringen gemmes automatisk på patientens stamkort. •Hvis patienten før har sagt nej til mit.dk, gøres der opmærksom på, at patienten ikke samtykker til at modtage digital post via mit.dk. Brevet må derfor sendes på anden vis. Samtykke-status skal herefter ændres på stamkortet, før servicen kan benyttes. |
EG WinPLC 2022.12
Sikkerheden omkring login i EG WinPLC er blevet forbedret. Der ses ikke nogen visuel ændring. |
Vi har foretaget en række opdateringer med hensyn til Forløbsplaner og RKKP: •Der sendes nu information om vaccinationer fra DDV til alle forløbsplaner. •Vi understøtter nu de to nye projekter; 'RKKP astma' og 'RKKP atrieflimren'. Det betyder, at hvis klinikken fremadrettet er tilmeldt de to projekter, vil EG WinPLC kunne udsøge de relevante patienter og sende data til de pågældende projekter. Tilmelding til de to nye projekter foregår som sædvanligt i topmenuen under Opsætning > Forløbsplaner tilmelding. •EG WinPLC integrationen til Forløbsplaner er blevet forbedret i forhold til ydeevne.
Læs mere om oprettelse af forløbsplaner i kapitlet RKKP og Forløbsplaner. |
Sentinel-integrationen til EG WinPLC er blevet recertificeret efter en række ændringer. Følgende data sendes nu også til Sentinel: •Recepter •Laboratoriesvar fra Paraklinisk skema •Udgående lægebreve/epikriser •Indgående henvisninger
Læs mere om Sentinel hos eKVIS (Enheden for kvalitet i speciallægepraksis) her: https://ekvis.dk/redskaber/sentinel/ |
EG WinPLC 2022.11
Vi lancerer modulet 'Patientkommunikation', som gør det nemmere at administrere jeres e-services til kommunikation med patienterne (emailkonsultation.dk og aftalebogen.dk) og Min Læge appen. Dermed erstatter Patientkommunikationsmodulet det tidligere administrationsværktøj 'e-admin' og samler indstillingerne i ét modul.
Med det nye modul kan I rette indstillingerne for emailkonsultation.dk, aftalebogen.dk og Min Læge appen direkte fra EG WinPLC. Indstillingerne kan rettes på klinikniveau og individuelt behandlerniveau, hvilket giver mulighed for både at ensrette og skræddersy kommunikationen ud mod patienterne, og samtidig understøtte et professionelt billede af klinikken. Det er ligeledes tydeligere og mere gennemskueligt, hvad patienterne kan se på emailkonsultation.dk, aftalebogen.dk og i Min Læge appen, og hvilke autosvar patienterne modtager.
Læs mere om mulighederne i afsnittet Patientkommunikation. |
Stamkortet har fået en teknologisk og designmæssig overhaling med det formål at kunne imødegå fremtidige krav til stamoplysninger og gøre modulet mere overskueligt. Det betyder bl.a. at modulet er delt op i faneblade, og der er blevet plads til flere stamoplysninger, bl.a. dynamisk visning af egen læge/tidligere læge afhængig af patientens tilknytning.
Læs mere og se et eksempel i afsnittet Fælles Stamkort. |
Vi har optimeret Patientvælgeren, som bruges ved fremsøgning af patienter i systemet. Det betyder bedre performance og hastighed ved visning af søgeresultater. Derudover har modulet fået et designmæssigt løft. Læs mere om Patientvælgeren i afsnittet Åbn patient.
Nu kan I også søge efter patienter ud fra den nye nationale standard for eCPR (erstatnings-CPR). Læs mere i punktet nedenfor. |
Den nye nationale standard for erstatnings-CPR (eCPR) er implementeret i EG WinPLC. Det betyder, at det nu er muligt at fremsøge patienter med følgende fire typer af CPR-nummer: •Normalt dansk CPR •X-eCPR (national standard) •D-eCPR (regionernes standard) •*-CPR (stjerne-CPR)
Nationale eCPR (X-eCPR) kan ikke oprettes i EG WinPLC, men skal oprettes på FMK-online. Når dette er gjort, kan patientens journal oprettes i EG WinPLC. Læs mere om proceduren i afsnittet Opret ny patient under 'Udenlandsk patient'.
Henvisninger, korrespondancer, lægebreve og WebReq rekvisitioner kan kun sendes på patienter med enten et normalt dansk CPR eller et nationalt eCPR (X-eCPR). Med X-eCPR kan du også udskrive medicin til fx turister direkte fra EG WinPLC. Alle andre typer erstatnings-CPR kan ikke benyttes med FMK.
Stjerne-CPR kan fortsat oprettes i EG WinPLC. Regionernes eCPR (D-eCPR) kan ikke oprettes i EG WinPLC, men kan fremsøges i systemet, såfremt der er kommet nogle CPR-numre af denne type ind i systemet. |
Henvisninger, som ligger til grund for de regninger, der laves til udlægningsaftalen for speciallægerne, er ændret således, at der nu fremgår et ydernummer på henvisningen. Ydernummeret tilhører enten speciallægevisitatoren eller den originalhenvisende læge. Dette foregår automatisk, og kræver ingen aktiv handling fra jer. |
EG WinPLC 2022.08
I ICD10 diagnosevælgeren er det nu muligt at tilføje diagnoser til grenen "Klinik". Det gøres ved at fremsøge en diagnose, højreklikke på den og vælge Føj til foretrukne, hvormed den placeres under grenen "Personlig". Herefter kan diagnosen kopieres til grenen "Klinik" vha. drag-and-drop (træk-og-slip): Klik og hold musen nede på diagnosen, træk den hen på "Klinik" og slip den. Disse diagnoser er dermed synlige for alle brugere i klinikken, og grenen "Klinik" fungerer som en fælles liste. |
Der er tilføjet en validering til ICD10 diagnosevælgeren, således at diagnosekoder ikke fremgår to gange og udgåede diagnoser ikke længere vises. |
Vi har indsat en genvej til kursusoversigten på vores hjemmeside direkte i EG WinPLC. Dermed kan I lettere få overblik over alle vores kurser og webinarer samt fagrelevante events. Genvejen ligger i topmenuen under Hjælp > WinPLC kurser og events. |
I forbindelse med overgangen til en ny hjemmeside-udbyder, udfases OBS-boks funktionen. Derfor er menupunktet Opsætning > Hjemmeside > OBS-boks blevet fjernet. |
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER
Diagnosekortet:
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/diagnosekort/
Vi har tilføjet to nye symboler for Diagnosekortet i journalhovedet. Der er nu visuel forskel på, om der er oprettet og afstemt et Diagnosekort på patienten, eller om det aldrig har været oprettet. |
Overbliksstatus:
Følgende informationer vises som notater i den eksporterede journal: •Seneste plan med sygdomsoverblik •Alle notater under hver sygdom vises med relevant dato |
EG WinPLC 2021.11
Kolonnen 'Seneste' viser nu udelukkende prøveresultater, der er under 1 år gammelt. Hvis musen holdes over et analysesvar i kolonnen 'Seneste', vises et tekstfelt med dato for seneste analyse. Hvis det seneste prøveresultat for en analyse er mere end 1 år gammelt, vil kolonnen 'Seneste' være tom. |
Ved fremsøgning af medicin vises der nu en paknings-oversigt allerede på den første fane i medicinsøgningen. Oversigten viser tilgængelige pakninger på det valgte præparat. Dette har til formål at gøre det nemt at vælge det korrekte præparat i forhold til ønsket pakningsstørrelse eller pris. Pakningen kan fortsat først vælges, når der er valgt præparat og form. |
Brugeren skal nu have rettigheder til at godkende epikriser og korrespondancer, for også at kunne slette disse. |
IGANGVÆRENDE PILOTPROJEKTER
Diagnosekortet:
Læs mere om projektet her: https://medcom.dk/projekter/diagnosekort/
Når brugeren første gang åbner patientens Diagnosekort, er alle foreslåede forløbsdiagnoser på listen som udgangspunkt markeret i kolonnen 'Tilføj til Diagnosekort'. Det gør processen mere effektiv ved oprettelse af et Diagnosekort for en patient, der endnu ikke har et Diagnosekort. |
Efter tilbagemeldinger fra pilotkunderne, er kolonnerne 'Privatmarkeret' og 'X' i fanen 'Afstem Diagnosekortet' blevet skjult, da kolonnerne ikke umiddelbart var brugbare. |
Modulet 'Diagnoser i aktive forløb' i Patientoverblikket er blevet omdøbt til 'Aktuelle forløbsdiagnoser' for at strømline navngivningen i forhold til Diagnosekortet. Modulet 'Relevante forløbsdiagnoser' er blevet tilføjet. Det viser en oversigt over patientens afsluttede forløbsdiagnoser inklusiv afslutningsdato i Patientoverblikket. Med de to moduler har klinikken mulighed for at vise aktuelle og relevante diagnoser fra Diagnosekortet i Patientoverblikket. |
Overbliksstatus:
Udskriften af Overbliksstatus til patienten har fået et nyt og mere overskueligt udseende. |
EG WinPLC 2021.08
Nu er det muligt at gemme PDF-filer fra Arkivskabet direkte i EG WinPLC, og herefter vedhæfte dem til attester og relevante henvisningstyper. |
Vi har gjort en række nye skabeloner tilgængelige i Dokumentarkivet. |
En diagnose kan markeres som aktiv, og der kan nu tilknyttes op til to behandlere på en diagnose. Benyt det nye modul, Diagnoser i aktive forløb, i Patientoverblikket til at skabe overblik over relevante diagnoser, tilknyttede behandlere samt sidste kontroldato. |
Vi har tydeliggjort hvorvidt en receptanmodning er sendt til jeres klinik, eller rettet mod en anden klinik. Det skal hjælpe jer med at få klarhed over hvilke receptanmodninger, I som minimum bør håndtere. |
Nye funktioner i Arkivskabet:
Ved at sætte flueben i 'Husk indstillinger' vil de åbne foldere samt valgte indstillinger blive gemt til fremtidig brug. Herved er det nemt at genbruge indstillinger på gængse handlinger. |
PDF-filer genereret i Arkivskabet kan nu gemmes i Dokumentarkivet. Det giver mulighed for at benytte Dokumentarkivets funktioner til at skabe bedre visuelt overblik over komplekse patientjournaler. |
Det er blevet lettere at dele patientdata med specialklinikker, sygehuse, kommuner samt forsikringsselskaber. Når du gemmer dokumenter fra Arkivskabet i EG WinPLC, er det nu muligt at vedhæfte dem til attester og relevante henvisningstyper. |